lördag 18 januari 2014

SNÖLEK OCH LITE PULKA


Det var inte mycket snö som låg tjock i pulkabacken två hus bort, men för åksugna barn är det oftast fullt tillräckligt.
Att bara få sitta i pulkan och swischa ner framkallar fjärilar i magen och mungipor som pekar uppåt så det gjorde inte så mycket att man såg grässtråna genom snön.














VI hittade stora trollstenen bakom huset och tittade till indiankojan.
Men ännu inga indianer i sikte, dom flyttar in när våren kommer, kojan är ju trots allt lite dragig ;-)







Man märker nu när vintern egentligen borde vara lite slut, fast den precis har kommit, att tjejerna växer så det knakar.
Det som var förträffligt lagom i längd i oktober, är det inte längre.
Vintergarderoben borde uppdateras i overallväg om dom ska fortsätta i den här takten, eller om vintern bestämt sig för att stanna en smula längre än vi beräknat.

Lördagkväll.
Det börjar skymma.
Jag tar barnkvalitetstid fortfarande klädd i underställ.
Om någon timma börjar fixet.
Det där roliga fixet innan man ska iväg på något.
Göra sig iordning.
Fixa hår och fixa hud.
Plocka ut dom valda kläderna ur garderoben och sticka fötterna i skorna med liten klack och mockasula.
Och när mörkret är ännu mörkare än nu så sätter jag mig i bilen och hämtar upp vännerna V och T.
Familjen stannar hemma och lördagsmyser med brasa och gott och saga innan släckningen och när jag sent inatt kommer hem är det sovvarma barn jag pussar godnatt.
Sovvarma barn att längta hem till.
Ikväll blir det varsam körning.
Dom varnar för halka.

Glad för pulkaåkningsdagen och utomhustiden är jag.
Den där ovärderliga friska luften som sätter sig i näsborrarna och både gör slut på energi och skapar ny.

Härlig Lördag allihopa.

Kram

Inga kommentarer: