onsdag 15 oktober 2008

Dumt eller bara Dumt?


Hur dumt får det bli Fredrik Reinfelt?

Jag har sedan urminnes tider varit medlem i fackförbundet HTF, som sedan slogs ihop med SIF och blev Unionen, om ni frågar mig, sveriges numera sämsta fackförbund.
Hur som haver, då jag var 75% sjukskriven före Julia kom, så fick jag til slut, efter många om och men, sänkta avgifter, men det krävdes hårda ord, slit och tandagnisslan för att få igenom det och ett evigt ringande till deras kundtjänst.
From 1 juli valde jag att hoppa av facket, och bara vara medlem i akassan, dum är man annars. Dom tyckte nämligen att när jag tog mig an rollen som mamma och blev mammaledig så skall jag betala full avgift, för jag är ju arbetsför, och den var på ca 600 /mån.

Valet blev att då lämna, jag tar inte ens ut föräldrapenning för att kunna vara hemma med Julia tills hon fyller två, och vad ska jag med facket till om jag är mamma och hemma och inte har någon arbetsgivare och inte vet vem som kommer bli min arbetsgivare efter ledigheten.

Men som sagt, akassan är man ju lite dumdristig om man lämnar.
När jag var sjukskriven som sagt, så var min avgift till dom sänkt sådan på 96 kr /mån, helt överkomligt. Jag var ju inte arbetsför.
Nu, som mammaledig, i mina ögon fortfarande lika o-arbetsför eftersom jag är just mamma och ledig sådan, så blir min månadsavgift 216 kr.
Deras motivering när jag ringde:
-Du är inte sjuk, du är mammaledig.
-Korrekt, men likväl kan jag inte ta ett arbete då jag valt att vara just mammaledig med vår 12 veckor lilla dotter.
-Så är reglerna. Så nu kommer du att få tilläggsavier för augusti och september där du betalat för lite och hädanefter är det 216 kr / mån som gäller....

Jag blir tokig, rabiat och smått ilsk. Ni i min närhet vet hur jag blir då, jag kämpar tills jag får rätt, blir en åsiktsmaskin av den värre sorten.
Men saken är ju att jag kämpar mig inte blå enbart för min egen skull, jag gör det för dom stackarna det drabbar på samma sätt, men som av olika anledningar inte har orken att ta kampen.

Frågan är ju bara hur fabian jag ska vinna just detta slaget.
Kanske den dagen Reinfelt kliver ned från sin höga tron och släpper fram en kvinna av folket, Mona Sahlin.

Sist jag bråkade med regeringen om fackavgifter och avsaknaden av jobbavdrag som sjukskriven så var detLittorin som var motståndaren, han svarade på mailet till slut, efter 6 månader, och det efter att jag sänt samma mail, varje dag, i över en månad. Men hans svar var så ubota slingrande och fullt av fina uttryck han nog själv inte hade en aning om vad dom betyder.
Skärpning!


/ Åsiktsmaskinen

Inga kommentarer: