tisdag 17 februari 2015

VILJAN ATT FÅ ETT EGET RUM


Julia fyller skoltjej i sommar.
7 år och börjar ettan.
Med läxor och allt det där som hör ettan till.

I present önskar hon sig ett eget rum.
Igen.

Ett eget rum som bara är hennes och som är lite...vuxnare.
Bort med prinsessäng och en hel del gosedjur.
In  med vuxensäng och mjuk gavel att sitta lutad mot när hon ska läsa.

Så vi har tittat på bilder hon och jag.
Hon vill ha ljusa färger.
Och tyckte om den här tapeten.

Harlequin rutigt i ljus dimrosa.
Lkusrosa överkast, mycket tyger och vitt skrivbord.


Och jag, jag är ju sällan nödbädd när det kommer till att göra om.
Det är ju inte så att jag springer min väg då.

Jag sätter mig gärna med Ipaden och letar inspiration och sänghimlar.
Letar sänggavlar på Blocket och gamla skrivbord med svängda ben och lådor för allt det där som är bra att ha.

Men sängen då, den där vackra helt underbara sängen som lillebror och Lotta slitsamt fick hämta i en lada på Skaraslätten.
Den där som har över hundra år på nacken och som jag slitigt med att få så fin.
Den tar Alice.
Och ingen är gladare än hon.

För som grädde på moset är det ju inte bara Julia som får ett eget rum..
På köpet får ju Alice ett också, av naturliga skäl.

Eget rum.
Lite mera vuxet.
Fast ändå på ett barns sätt.

Kram

Maja

Inga kommentarer: