fredag 10 mars 2017

DEN DÄR KLÄNNINGEN MADE BY LARS WALLIN


För en tid sedan hade jag ynnesten att första gången träffa finaste Lars Wallin och hans vackra team av kvinnor i det mest sagolika showroom och ateljé man kan tänka sig.

Det var som att kliva in i Klännings-himlen och dö en smula.

Att sitta där i den vackra divanen med den gigantiska spegeln i rokoko från golv till tak som tornade upp sig framför och längs väggen se alla de fantastiska kreationer som hängde.



Så jag gick där, fram och tillbaka, lät handen svepa längs tygerna, känna siden och spets mot fingertopparna. Känna kvalite, tunga tyger, se varenda vackert gjorda söm.
Ni kan ju tänka er himlen.
Min Lars Wallin himmel av Haute Couture.


Jag lever i min ynnest att få arbeta med det jag gör. Och träffa dom jag gör. Alla fantastiska möten.
Det är få förunnat.
Och att hamna i klänningshimlen är få förundrat.

Så stod jag där, i ateljen och på stången av uppsydda klänningar hängde denna.
- Den är du sa Paulina.
Du måste prova den, den är du.


Klänning av och Lars Wallin klänningen på. 
Paulina drog den tunna dragkedjan uppåt och den satt som gjuten.
- Den var du, jag visste det.


Att hamna i Klänningshimlen och dö en smula är få förunnat.
Jag hade ynnesten att göra det.

När jag lämnade Humlegårdsgatan 13 bakom mig i taxin satt jag där med mig stora enorma svarta påse med knutet sidenband runt.
I den låg klänningen vackert inbäddad i mörkt rosa krepp-papper.



Hur jag skulle få med den på planet visste jag inte riktigt, man checkar inte in en en-meters stor svart kartongpåse med knutna sidenband.
Och man kan inte få plats med den på hatthyllan i kabinen.
Men flygvärdinnor är vana att vara i himlen och när jag vänligt förklarade dilemmat för kvinnan bakom disken log hon stort och ville också vara en del av himlen,.

- Får jag se?
Det fick hon. 
- Åh så vacker! Den måste vi ta hand om.

Och det gjorde dom. Min stora svarta Himla-dröm togs om hans av flygvärdinnorna under flygningen och överlämnades när jag skulle gå av planet.
Alla kvinnor förstår det där med Haute Coutore himlen.


Min Lars Wallin hänger vackert synlig här hemma.

Och jag älskar den.

Tack underbaraste Lars Wallin med sitt crew.

Kärlek

Maja



Inga kommentarer: