söndag 19 april 2015

VÅFFLOR PÅ SOLIG ALTAN


Framdukat...
Bara våfflorna som saknas....


Och här kom en!

Alltså, vilken lördag!
Vilken sol.
Vilken värme.
Och ändå vågade jag inte låta barnen klä av sig för mycket.

Det säger nämligen bara Schwopp så är dom sjuka och luftrören igensatta.
Och jag vill inte hamna där igen så japp, det var varma kläder med uppknäppt som gällde under gårdagen..



Och vad önskar sig barnen och vad passar väl bättre mellan allt fixande än våfflor?

Jag drog ut järnet och gräddade på plats.
Njöt av solen och barnen och rensade bort döda blommor och trasiga frostskadade krukor, diskade dom som blev kvar och slänge en gigantisk hög med icke övervintrande leksaker i allehanda modeller.



Alice som tappade gnistan där ett tag och bara ville gosa och ville vila och ville ha napp....


Men som efter en srund fick upp gnistan igen och satt och konverserade som hon brukade.

Herregud, den ungen kan jag lyssna på i evigheter,



Och finaste loppan någonsin.

Min skatt.

Som utan att blinka slank över till Cia som höll på ute i trädgården och det är ju så, att undrar man vart dom här är, och man vet att Cia eller Gunnar är ute i trädgården, då behöver man inte undra så länge till...

Där gick dom och snattrade och letade daggmaskar, fast Alice inte är så förtjust i varken dom eller kryp eller spindlar.

Man kan ju undra hur jag som Mulle-mamma och fd Friluftsfrämjare har fostrat flickebarnet.



En lördag, som jag tillbringade med barnen.
Och ett "nu-ska-jag-jäklar-slänga-allt-jag-ser tempo i kroppen.

Men det är ju så,.
Jag älskar att börja försommaren med rena blad.
Från start.
Inte klippa ner blommor och hoppas på att dom blommor utan bort med det gamla och vissna och sen njuta av en tur till Handelsträdgården och bara botanisera i nya växter....som rådjuren tycker om när man serverar dom...

För så är det.
Här har vi allt annat än skygga råddjur.
Dom spatserar utan den minsta skam i kroppen upp på våran altan, uppför alla trappsteg, och dinerar på alla vackra blommor.

Jag har inte bestämt vilket färgtema det blir i sommar.
Förra året blodrött.
Kanske lila, om barnen får bestämma.

Härlig helg.
Även denna söndag när jag och barnen åkte till Familjen B med pojkarna W och I och Lilla Ester.
Familjen vi forade påsken med.

Hade med mig stora påsar med urväxta Alice-kläder och leksaker.

Jag röjjer.

Otroligt skönt.

Söndag kväll.

Fått solenergi under helgens dagar.
Tuff vecka väntar.
Men rolig.

Har jag sagt att jag älskar mitt jobb?

Kram

Maja

Inga kommentarer: