lördag 10 augusti 2013

DET DÄR MED SOMMARKVÄLLAR



 

Fredag och varm sommarkväll.
Dagen bjöd stundtals på halvstorm men kvällen ljum och bjöd på vänner tillika grannar som kom och grillade och dessutom hade med sig en fantastisk god cheesecake som nog pappa J hade kunnat glupa i sig lite alldeles på egen hand och det är ett gott betyg när det gäller tårtor.
Det ska börjas i tid det där med att exponeras för kamerakärlek och att vilja ta foton och inte ha några regler eller gränser just vad det gäller det och Julia lånade ut sin lilla systemkamera (!) till Adam och så klickade det och klickade...
 





 


 
Visst är det väl härligt när man inte bara bjuds på härligt sällskap utan även så där tåkittlande god dessert efter grillmaten.

 



 

Jag brukar få frågor om mina mariander då och då.
Och ni vet ju att jag är en höftare som inte alls håller mig till givna matmått.
Men alla mina mariander ser nästan likadana ut.
Det brukar ju vara whiskyn som hälls i eller utesluts.
 
Tada!

Marinadrecept som passar både kyckling och fläskkött.

Rapsolja
Basilika fryst hackad
Sweet Chilli sås
Soya
Vitlöksklyftor
Hela torkade tomater i olja
Vill man hotta till dom lite rökiga tar man en skvätt whisky.
Här ska man nog fråga den som är spritskåpsansvarig för t y d l i g e n så är det viss skillnad på en som är 2 årig och heter något väldigt alldagligt än en som heter nåt ovanligt som Lafroj (ja-a då helt fonetiskt skrivet jag vet) eller Lagavolley ( Ja-a det också) och har en lagringstid på nästan lika länge som jag själv.
Så, ska ni ta whisky, fråga :-)
 
Blanda och så i med köttstycket eller de styckade bitarna för spett.
 
Maja

Inga kommentarer: