måndag 26 mars 2012

Veckan börjar med måndag


Härlig start på veckan när solen skiner och vi fortsätter våran helgtrend med att vara utomhus nästintill hela tiden...

Julia ville plantera dom små blomfrön vi hade i våra gömmor så fram med krukor, planterings-kittet och lite jord.


Först måste alla pillas ner..


Tryckas lite extra...och så mera jord


Sen måste man vattna dom...


Och nu står dom och ska samla kraft att komma upp...
Vi ställde dom soligt och Julias eminenta uppgift, som hon tar på stort allvar, blir nu att varje dag titta till dom små krukorna och se om dom behöver vatten och kärlek.


- Näj tjoj du dom kommej upp nu då mamma?
- Jag tror att det dröjjer någon vecka faktiskt.
- Så jänge? Attans också.....
:-)


Lillskrot har ju naturligtvis också varit med oss ute även denna dagen och mellan sina sovpass,hon sover ju mycket längre när hon sover utomhus i vagnen än inne och det är hur skönt som helst att kunna lägga henne där.


Hon gjorde inga ändringar i sitt utomhus beteende heller denna dagen.
Mössan skulle av..jackan skulle av och äta gräs det skulle hon..mest mossa, eftersom det är det vi mest har på baksidan.


Julia och jag gjorde även ett experiment för att hålla råddjuren borta från våra blåbärsbuskar.
Jag har läst någonstans att råddjuren verkligen inte går nära tvål.
Sån hårdtvål man nästan inte använder idag.
Men i skåpet hade jag en vääääldigt parfymerad sak och den skulle man då ta, skära i sockerbitstora bitar, trä på pinne och sätta vid buskarna.


Våran två bara föll isär så vi tog ett par nylonstrumpor, stoppade i tvålmassan i två stycken, knöt knut, klippte, satte dit trädgårdsband och Voila..


Varje buske har nu en egen doftpåse som ska skrämmas...
Julia tyckte det var väldigt roligt att hålla på med det och på buskarna fick hon fast dom själva.
- Så dä ja, nu haj jag jäddat mina bjåbäsbuskaj, kjat (klart)


När Julia och jag hoppas hjärnan ur led på studsmattan och jag som knappt tål att gunga pga illamående, så fick hon en ny kamrat...Alice låg glatt och gärna och blev hoppad lite försiktigt av syster sin..
Den där kärleken, den är ljuvlig att skåda kan jag lova.


Sandlådelek..varför använda hink när man kan skyffla spade till spade..?


- Mamma, fåj Ajice sitta på mitt sjäp? (släp)
- Jaaa....? Fast jag får nog hålla i henne.
- Äsc, ja jovaj, jooooovaj (lovar) att söja föjsiktigt!
- Hm..ja får nog hålla ändå fröken..

Alice satt där som en liten budda och log...
Sen tyckte Julia att det var för tungt och ville köra för egen maskin, det gjorde inte A så mycket som fortsatte att beundra vad storasyster gjorde..


Fartdåren Julia


Fram under vinterförvaring drog vi våran gamla rotting solstol från Ikea..
Den är ju gjord för inomhus bruk only men i flera år har jag nu målat den med utomhusoljegärg..
Tydligen utom förra året för hujedamej vad den var sliten och saknade färg mest överallt...
Det hindrade inte Julia från att sitta i den i väntan på att jag skulle måla den (vilket jag sen gjorde också)

- Men mamma, måste du måja stojen? Den äj ju så fin som den äj.
- Om vi målar den så kan den stå ute i regn och rusk och tål solen, därför tycker jag att vi målar den.
- Ska du måja den svatt?
- Mmm...
- Bja, ja jijjaj svatt...o bjått...o jött....


- Nu ska ja söja jite skjäp tjoj ja...pappa haj ju skjäpat nej häj...hej o hå.
Och så lallade hon runt och plockade grenar...från komposthögen :-)


Vi har gjort massor idag också och jag älskar dom här härliga dagarna även om inomhus projketen jag och stor-sessan har inte händer så mycket med men vi hinner nog med dom också en regnig dag.
Innan pappa J kom hem hann vi även med en solig altanfika med smörgås och jordgubbar...leta stubbar i skogen för att göra ett bord (ännu ett maja-projekt) och titta på jääääätte tjocka daggmaskar som var slöa.

/Maja

Inga kommentarer: