onsdag 18 april 2012

Alice Första Tandläkarbesök

Jahopp...
Idag blev det inte mycket uppdaterat.
Betyder ju sällan att vi gjort nada utan just tvärt om :-)
Vid elva tiden satte jag barnen i vagnen och gick den 35 minuter långa, backiga promenaden ner till Lilla stadens centrum.
Alice första tandläkarbesök stod på agendan och lite presentletning.
Väl hos tandläkaren pratade vi mest om Julia och nappen.
Hon tummade på att lämna dom till nappträdet under sommaren.
Men efter lite mellis, frukt och smörgås och vi var på väg därifrån så började hon fråga om nappen.
- Nej Julia du får inte ha den på dagarna, bara på natten.
- Men jag vijj ji vija jite i vagnen.
- Du kan vila utan nappen isåfall och minns du vad du lovade tandläkaren?
- Neee, vadå? (helt oförstående vad hon just tummat på)
- Du tummade ju på att sluta med nappen och då får man ju börja öva redan nu...
- Jamen mamma, hon är ju inte häj nu, så hon sej ju inte det.
Och så log hon.
Ögontjänare till dotter.
Älskar henne.
:-)

Apoteket fick sig ännu en vända.
Alice eksem/utslag/torrfläckar i ansiktet och Julias eksem/allergi i knäcket börjar bli ett kapitel som bara går på upprepning.
Vi får nytt besked när jag frågar, köper ny salva, ger det en vecka, sen blir det värre/bättre eller inget händer. Frågar på nytt, får köpa ny salva, ger det en vecka osv osv.
Dyrt och tålamodskrävande.
Nu ringde dock grannen Anette och undrade om jag vill komma en stund på ett AloeVera party hennes dotter ska ha på tisdagkväll, så kanske AloeVera är melodin för våra två tjejers hud?

Natta kuden ska jag nu.
Om vädret tillåter imorgon har jag förberett ett natur-experiment för Julia.
Återkommer om det.
Inkluderade färg och äggkartong och sakletning.
Spännande.
/Maja

2 kommentarer:

Tindra Tuss sa...

Hmm... Tråkig hud har jag erfarenheter av, min stora hjälp har varit Jojobaolja. Passar till alla besvär, såsom torr hud, akne, visst solskydd, mjukgörande. Finns oftast på hälsokostaffärer. KRAM

Mamma Maja sa...

Tack!

Sista krämen, som skulle vara istället för Locobase Repair var apotekets egen med extremt hög fetthalt och sheasmör, rapsolja mm.
Extremt beroende framkallande för mamma Mu och skön på Julias knäveckseksem men besvären försvinner inte.
Microcid är det senaste vi ska testa på Alice fläckar, det har vi fått via Barnmottagningen mot hennes återkommande "svamp" bakom örat,som både hon och Julia får titt som tätt.
Det märks ju att dom är syskon :-)
Kram till hela familjen!