måndag 8 april 2013

Att ha gjort helg

Att ha gjort helg är inte svårt.
Inte svårt med detta fantastiska vårväder alls.
Solen som bränner oss i ansiktet så vi har rosenkindade barn med tomma energikroppar när klockan är sju och nattens sagobok plockats fram.
Solen som värmer när pappa J lystet står och klyver vedklabb efter vedklabb med den nya klyven från ClasO han bara inte kunde låta bli.
Grannen K sålde billiga stockar ek och gran och dom klyver sig inte själva men en väldiger hög huserar nu på tomtens framsida.
Solen som skint på oss när vi sandlådelekt och klätterlekt och druckot kaffe och saft på solvarm altan.
Det är inte så svårt att ha helg då.
Fantastiskt lätt må jag säga.
Att jag utan att fråga knyckte idé för vedförråd hos en granne hände också och J och Julia for med bilen till brädaffären och fyllde bilen med virke.
Det har byggt och byggt och sågklingan har ljudit mellan husen, något som inte uppskattas utav ALice som springer undan, viftar argt med armarna och säger:
- Nej nej nej neeeeeej!!
- Kjaj?? (när pappa är klar)
Nä, att säga att hon gillar oljud vore att fullkomligt överdriva en smula.
Vi har promenerat också.
Ända ner till city, jag och Alice, med solglasögon på nästippen och dunväst om kroppen.
En oslagbar kombo som ger vårkänslor ända ut i tårna.
Och jag har pratat med hela min familj, bara en sån sak.
Mamma pappa storbror och brorliten.
Jag fick nämligen ett väldigt, väldigt ovanligt och märkligt samtal i torsdags kväll.
Från Kanada.
Berättar mer en annan gång för just nu får jag konstiga meddelanden att någon vill komma åt mitt bloggkonto.
Mystiskt.
Kapat?
Det märker jag i eftermiddag.
NU ska vi ut och njuta sol, bära en massa massa ved.
Ja inte alla sex kubiken men kanske en halv.
Dricka kaffe med Cia på altanen och bara känna att våren faktiskt är här, för jag har tvättat barnens alla vinterkläder och underställ.
Och då, då är det vår.
kram Maja


Inga kommentarer: