fredag 25 september 2015

KAPTEN FIDOLIN OCH HANS BERÖMDA SKATTGÖMMA



Ni minns kanske Sjörövar kapten Enok som jag skapade i vita huset?

Den där beryktade piraten Enok med sin papegoja Putte som låg begravd i trädgården. Ja inte Enok, utan Putte.
Och hur vi vid varje kalas skapade en skattjakt med den där Enok och Putte som ständiga följeslagare.



Nu är det ju så att det vita huset är utbytt mot ett gult och då måste man ju skapa lite nya figurer att ha en historia runt kände jag den där lördagen när vi kom hem från biblioteket där vi lånat så mycket böcker att bibliotikarien såg en aningen förvånad ut där vi spatserade ut med fångsten..




Och lördag var det. Och vi hade vart på konditori och förlustat oss men ändå.
Lördag är lördag och lite yttepytte Lördagsgodis hade vi ju köpt med oss hem..

Så skapades då Kapten Fidolin till barnen.

Fidolin vars namn framkom utifrån en ny fin barn-shopping-butik online.

Fidolin, det lät fint i munnen det.

Kapten Fidolin han hade gömt en karta i trädgården men vi visste inte vart.. Men barnen dom letade och letade och frågade om den där Fidolin kände Enok. 
Joho-då sa jag, dom var vänner fast ändå inte så det var ju inte så otroligt att dom då gömde skatter båda två...




Efter evigheter av letade så fanns den där..
En karta!

En karta över skattgömman och vart vi kunde hitta den kanske?




Och Julia hon läste och kom fram till vart startpunkten skulle vara, där vi skulle utgå ifrån, för att sedan följa vägen förbi badtunnan och grillplatsen.. (jodå, vi har det precis utanför köksdelen...)




-Mamma, hynda diig!! Ropade Alice.

- Hynda dig så vi hittaj skatten mamma!! Fidolin haj gömt en skatt mamma!! Kom nu!







Och skatten, den hittades.

Under lyckorop och hurra-tjut.

En kaptens skatt...i en Astrid Lindgrens påse minsann.

- Mamma, den där Fidolin han var en bra kapten!

Och det m¨å jag säga att han var, men allra bäst är mina fina tjejer, som låter mig hitta på historier om Kaptener och Pirater, som så gärna vill tro på sagans makt och skattgömmor.
Som glatt följer med på mina upptåg och som sedan med glittrande ögon återberättar allt för F när han kom för att ha fredagsmys med oss.

Mina tjejer,
Vilka underbaringar.

Kärlek

Maja

Inga kommentarer: