måndag 18 januari 2010

Smarta lösningar är melodin.

Vi, pappa J och jag, har klurat ända sedan vi fick hem den gigantiska sängen till Julia, hur den skall få plats, men också hur rummet ska fortsätta vara harmonisk och funktionabelt utan att göra avkall på dom saker jag redan gjort där inne (fåglarna i taket, bok-väggen som inbjuder till Julias läsintresse mm)
Samt att vi är väldigt bundna att ha hennes lilla minikök där det nu står.
Man måste tänka in förvaring för framtida dockkläder, legobitar och allt vad det kan tänkas vara, så hennes förvaringsmöbel (expedit, Ikea) får ju vara kvar. Men den är ju ganska platskrävande, och man kan inte ha saker framför ett fönster som inbjuder till att klättra upp och trilla ut. (bevare-mig-väl)

Jag vill ju dessutom ha in ett litet cafebord med stolar, samt att det ska finnas golvyta till lek, hopp och dans och så har vi hennes klädskåp att ta hänsyn till, plus lite annat...

Då kom pappa J på lösningen att ställa sängen från kortvägg, centrerat och rakt ut i rummet. En lösning som efter vridande och vändade känns helt rätt.
Då kan de "installationer" som nu finns i tak och på vägg vara kvar, plus att han kom med den briljanta iden att nedanför sängens fotända ställa en kista, med förvaring och som sitt bänk.

Jag hittade då denna på Ikea.



Visst är den vacker!!! Helt rätt i stil.
Vill verkligen ha!!!
Men den kostar godmodiga 800 kr...suck.
Men praktisk och funtionell är den.
Rymmer mycket i förvaringsbänken och ihop med den kan man göra den lilla caféhörnan. Behövs då bara ett runt litet bord och två små stolar.
Smart, snyggt och frigör ändå en massa golvyta för lek.
Smarta lösningar är melodin.

Ska leta på Blocket...
Kram Mamma

1 kommentar:

Vitfärg och Kompost sa...

Hej
Visst är den fin, soffan från IKEA. En kompis har den till sin dotters rum....toppenfin. Hoppas du hittar den på blocket. tack för tipset ang blocket/tradera för att hitta duschdraperi, tyvärr hittade jag inget jag gillade. ska åka en sväng på åhléns i morgon och se vad de har. Ha det gott!
Kram
Katarina