fredag 24 maj 2013

Att vara en Frilufsare

 
Att vara Friluftsfrämjare betyder ju inte att man behöver, ständigt, knalla omkring i sina outdoor och trekking kläder och sippa morgonkaffet ur en kåsa medan trianga-köket puttrar maten varm.
Man kan vara en sån där som jag.
En skoälskande, väsk-fanatiker som älskar kläder, inredning och som faktiskt inte är det minsta förtjust i småkryp.

 
Man kan tycka att smink och hår och bling bling och lull-lull är fantastiskt roligt och klänningar och höga klackar och läsa in sig på det senaste inom trender.
Det ena förtar inte det andra.
Likväl som jag kan sukta efter nya Michael Kors väskan kan jag sukta efter nya outdoor byxor, smart ryggsäck och Fjällrävens coola höga vandringskängor som ser ut som en gammal pjäxa från frostmofjällets tid.

 
Man kan alltså vara både och.
Som jag.
Jag som nu tom medverkar som en av tre ledare i hela sverige, i Främjandets nya marknadsföringsmaterial.
Det ni.
För två veckor sedan visste inte Främjandet Riks vem den där ångvälten Maja var.
Nu vet dom det.
Att Barnsektionens nya grenledare, hon heter Maja och hon kämpar, hon kämpar för sina barn, hon kämpar för sina barnledare inom sektionen och hon kämpar för att andra barn ska få möjligheten att göra detsamma som sina egna barn.
Och dom uppskattar det ska ni veta.
Att jag gör oss sedda och hörda och kommer med önskemål och krav från gräsrotsnivå.
Från den nivån där vi lever och verkar.
 
Så, det är faktikst med stolthet den där blåa färgen bärs för att vara Frilufsare inom Främjandet är något bra, något att vara stolt över och speciellt inom Barnsektionen.
Varenda unge ska ha fri tillgång till naturen.
Varenda unge ska ju kunna springa fritt i skog och mark och fika matsäck på en knagglig sten medag mossa och skog omger dom.
Visst ska det vara så.
 
Maja
 

Inga kommentarer: