fredag 30 oktober 2015

NÄR VÄGGAR SKA ÄNDRA UTSEENDE



När ett hus ska bli ett tillsammans-hus och två barn skall bli fyra och alla rum får en ny liten boende och fyra hjärtan ska känna det nya och vara delaktiga i allt som sker så gick även en dag utan helgens två åt att bläddra i otaliga fina tapetkataloger jag lånat hem.


Barnen bläddrade och satte sina namnlappar vid alla dom tapeter dom tyclte var fina.

Och ja, det gick åt några buntar.

Dom där utvalda gjordes det nya val utav, och åter nya, och åter nya...
Tills det bara fanns en kvar för varje rum.

Fyra barn har valt sina tapeter och vet ni, det kommer bli helt fantastiskt underbart vackert.
Och det där ivret infinner sig genast i kroppen, det där ivret som knappt kan bärga sig från att spankulera och botanisera efter just dom där sakerna som gör den sista detaljen i alla barnens rum.

Och det är ju en aning snurrigt, jag förstår ju det.
Att innan ens målaren tagit ett enda tag med klisterpenseln och första våden är satt, så har jag hela rummet klart i huvudet och skulle redan nu kunna stå där med överfulla påsar med lyktor och plädar och fantastiska föremål som passar i just det barnets rum...och det....och det...

Jag har ingen som helst hejd i kroppen där.
Och likt ett barn på julafton som hoppar av iver och inte kan sitta still på stolen för allt det där som spritter runt i kroppen av förväntan och nyfikenhet så kan jag knappt bärga mig inför den där stunden när vi mjukt och stilla äntligen kan öppna upp rum efter rum och att bara se deras glittrande ögon och förhoppningsvis lycka är värt allt.
Allt.

Men allt måste börja någonstans och dit hör det att en vacker söndag sitta med en nygjord cappucino och bläddra i otaliga tapetkataloger.

Och det mina vänner är inte illa alls.

Kärlek

Maja



Inga kommentarer: