fredag 27 mars 2009

Idag hämtar vi nya ferrari-röda vagnen.




Jahopp vad hände nu då vädergudar? Fick ni lite tjall på komunikationen?
För igår, och faktikst hela veckan så har det varit underbart väder med sol och klar himmel. Igår var jag dessutom på andra sidan bron och mötte upp Annakarin och Elias vid wieselgrensplatsen för att ta en promenad i solen. Inatt när jag var uppe vid två yrade snöfallet omkring som aldrg förr.

Det var iallafall en skön dag igår och vi fick testa Elias vagn. Och Elias fick åka färjan Teutonia. Varför? Därför att i ämnet Maja-tröttnat-på-att-köra-omkring-på-25 kh-inkl-Julia har fått en vändning, det insåg jag när jag mätte och trixade och Brion, som vi tittat på, inte går in genom hissen, och den faktorn är otroligt viktig då vi bor på femte.

Det finns en uppsjö av snygga vagnar, smidiga chica saker men då jag har "krav" på att sitsen skall vara skön för Julia, hon ska kunna åka både fram och baklänges, hon ska även kunna ha fullt liggläge, så blir vi begränsade och kvar på marknaden fanns Quinny. Som Julias kompis Elias åker omkring i. Så vi fick testa den innan vi nu ikväll och köper den som vi skall ha. Finesserna är många, tillbehören suveräna och allt är formsytt. En sån sytokig som jag älskar formsydda saker.
Våran kommer vara ferrariröd, först var jag skeptisk men fram tills maj har hon åkpåse, då syns det mest utav den, dvs svart sammet..efter det sitter hon med bara sin knallcerisa filt, och ferrariröd och cerise blir lite coolt. Dessutom kan vi inte köpa samma färg som Elias, det räcker att vi härmas med vagnen :-)

Det kommer bli stor skillnad att köra den mot våran, det skiljer redan utan Julia dryga 4 kg! Bara det gör det värt att byta vagn.
Och så här är det, att varför står det inte i gravidböcker att köpa ingen kombivagn, dvs både sitt och liggvagn på en och samma gång, du kommer ändra dina behov!
För så är det.
Ungefär som att man inte kan hänga upp tavlor innan man har bott in sig i sin lägenhet/hus.
När man får sitt första barn är prio ett att vagnen ska vara smidig. Och att den inte ska kosta multum. Då köper man ofta en vagn du kan ha i tre år eftersom man byter liggdel mot sittdel men behåller underredet. Men jag kan ju omöjligt som nybliven första gångs mamma veta vilka krav, eller vilka finesser jag vill ha, eller behöver, på min vagn, eftersom jag aldrig haft en vagn innan.

Så med facit i hand skulle jag aldrig göra om samma misstag. jag skulle köpa en liggvagn. Använda den tills barnet blir för stort/tungt och sen köpa min sittvagn utirån det behovet jag har just då.
Kommer aldrig råda ngn att köpa kombivagn, never.

Så, ikväll hämtas vår nya Quinny Buzz 08. Ferrariröd. Det är väl det närmaste ferrari Jonas kommer...
Imorgon ska vi till skövde och fira min lillebors sambo Lotta som fyller 26, och på söndag blir det husvisning och lämnande utav vår Teutonia till dom nya köparna :-)
Härligt!

Kram Mamma

1 kommentar:

Elias & Emilia sa...

Välkommen i Quinny-familjen! Hoppas den kommer att tjäna er väl:) Kram kram