torsdag 19 mars 2009

Pajer och muskelvärk



Solen sken och vi tog en promenad, till fåglarnas tillhåll vid ån och matade dom med 1 kg bröd, sen vidare till vårt numera dagliga tillhåll: Ica Focus.
Dom börjar snart fundera på om vi startar restaurang eller cateringfirma. Tycker jag springer där varje dag och handlar mjöl och specerier till allt jag och Julia bakar. Det är tur att vi kan lasta tungt under vagnen.
Efter den två timmar långa promenaden skulle vi baka skink-tomat-feta ost-pajer, det blev 9 stycken.
Så här mycket går det åt till 9 st pajer.

9 engångsformar, stora, i aluminium
Till degen går det åt:
6 dl vatten
12 duttar salt.
2 dl rom (sprit är bra i alla bakverk)
6 dl vitlöksolja ( varning: det stinker sedan i hela köket och om händerna efter all knådning men gott blir det!)
dryga 2 kg mjöl..och lite till.

Fyllning:
1 kg skinka
1,5 kg tomater
1 påse gräslök
500 gr fetaost
1 kg riven ost
20 ägg
2 liter mjölk
och 40 kg energi och ork..och en varmluftsugn underlättade då man kan köra många pajer på engång.

Jag kan ju bara meddela det att jag har sån värk i mina axlar och i mina skinkor, uppenbarligen så är det dom delarna som tar mest stryk av degknådande som jag gjort i stort sett varje dag...
och ännu är det inte klarbakat.
Missförstå mig rätt.
Jag älskar att baka, men nya frysen är full.
Jag önskar att festen snart är över, fast samtiidgt inte.
Jag älskar ju att fixa, fixa för min dotter, fixa för vänner och familj, men när nästa barn ska ha sin namngivning, påminn mig om mina värkande leder.
Kram puss Mamma

Inga kommentarer: