söndag 25 oktober 2009

Tankar om Julias rum...

Jag håller ju på med ideér för att Julias rum ska bli klart.
Julklappen är iallafall uttänkt.
Det blir köket jag ska fixa, med spis, köksbänk, diskho, riktig blandare, hylla med burkar till hennes alla kakor, och så grytor, kastruller och olika kökssaker från ikeas barnserie. Det blir en bra och uppskattad julklapp.
Hinner jag ska jag även sy förklädet klart och kockmössan.
Jag har två månader på mig, borde hinna. Måste bara ha hjälp av Jonas med att såga ekskivan.




Sen håller jag ju på att rensa bland hennes saker. Dels svämmar rummet över av saker så hon inte ser vad som finns. Och så plockar jag bort det jag inte tycker passar in. Iallafall inte nu. Och saker hon är för liten för. Det åker ned i förrådet och plockas upp efterhand, på det sättet uppskattar hon nog även sakerna lite mer när dom väl dyker upp igen. Om dom gör det :-)

Om ett tag förmodar jag att det även är tid att ställa in hennes säng i hennes rum, just nu sover hon ju inne hos oss, dock inte i vår säng utan i sin, och nu har hon tom börjat ta vällingen på nätterna av egen vilja så snart är dags, inget jag längtar efter direkt.

När det blir tid att byta ut den nuvarande spjälsängen önskar jag att vi hittar en gammal utdragssäng. Hittade tre fina bilder. Någon variant av dom är nog det jag skulle vilja ha, vitmålade såklart.

Den här är en nyare variant i gammalstil, superfin.

Vitmålad skulle den här vara en riktig prinsesssäng.

Eller den här, verkligen shabby, fast snygg. Lite Fanny och Alexander över den. Helt i min smak.

Förvaringsbackarna av plast ska bort, jag letar på nätet efter korgar, eller större lådor i fejkläder eller pressad papp. Ska rummet göras fint för henne ska det göras ordentligt. Såg ett par perfekta i en två år gammal Sköna Hem :-)

Och så ska ju garderoberna bort inom kort, kommer frigöra massor av plats, framför allt passar dom inte in, hennes kläder förvaras ju reda nu i det klädskåpet vi köpte och målade vitt, saknas bara att vi ska byta benen på det, och knoppar mot porslinsknoppar, antingen secondhand fynd eller i butik.

Och cafebord och stolar söker jag efter. Jag skulle ju vilja ha ett runt, det ser trevligare ut, hon kan inte slå huvudet i vassa kanter och det jag hittade på Ikea hade en hylla under, det är bra. Dumt nog bara har dom slutat med dom fina stolarna dom också hade, och nu finns bara en stol med plastinlägg i ryggen, som inte går att utesluta, gud så dumt.



Dagen det blir klart, kommer det bli så fint!
Mamma

Inga kommentarer: