onsdag 29 augusti 2012

En är 4 år och en är 16 månader

 
Ner till Britt på Bvc för kontroll av fyraåringen  och 16 månaders Alice.
 

 
Alice som sov så gott när vi kom dit fick sova vidare i vagnen medan Julia fick prata med Britt.
Hon fick rita, hon fick trä pärlor, då sa Britt att Jamen det här har ju du gjort förr Julia!
- Såklart jag har, sa Julia med ett leende, mamma har ju gjort ett heeeeeeelt pysselrum åt bara oss.
Där har jag papper, pärlor, lera och mamma har massor av tyg.

 
Sen var det mätning, 107,5 cm, och vägning, ca 21 med kläder..
Hon berättade om Bamse och alla hans vänner, vad dom gör, vart dom bor, vad Knasig men smart, Skalman är och att gamla farmor bor på HÖga berget och gör dunderhonung åt Bamse.
Hon fick pussla och gå balansgång, hoppa på ett ben....

 
Och så pratade dom i största allmänhet...
Hon berättade om allt vi gör, om att vi myser och läser, och ritar och att hon har smålego och att Alice är lite vandal så hon får stänga sin dörr ibland.
Hon fick väldigt, väldigt mycket beröm för sitt ordförråd, sina berättelser och sin dialog.
- Du gör ett hästjobb Maja, det hoppas jag du förstår, allt det som kommer nu, det är beköningen för allt du lagt ner på Julia i alla år, tänk så! sa Britt.
Det var fint.

 
Hon fick också gå in i ett annat rum och testa synen.
Britt pekade på sin tavla och Julia skulle peka på den hon hade i knät, vilka som var likadana.
Jättebra.
Lite sämre på ena ögat, men uppföljning sker innan skolan börjar.
Som 4 års present från Bvc får hon hämta en bok på biblioteket.
- Dit brukar vi gå, berättade Julia.
Dom har massor av roliga böcker, vi lånar massor...
 
När Julia var klar, så var det Alice tur, som sken som ett solsken, knallade runt och skulle prata med alla andra sköterskor som inte hade föräldrar där.
Dra i alla Britts papper och pussla.
Hon vägdes: 12,4 kg ca och så var hon 82 cm lång.
Sprutan slapp hon, den får hon om tre månader.
 
Dom här tjejerna är fantastiska.
Efteråt gick vi till cafet och tog pannkaksmellanmål och chokladboll till efterrätt.
Trötta efter 1,5 timme hos Britt och mellis, tog jag ändå beslutet, eftersom vi skulle vänta på pappa J för att åka med honom hem, att gå till lilla butiken som säljer NameIt.
 
Tänk er själva att föröska få en något trött Alice att testa två olika storlekar, få henne att stå upp, så jag ser längden, samtidigt som Julia vill testa alla provrummen, så hon ser sin klänning från alla alla håll.....sen körde Alice ett:
Nu-ska-jag-se-hur-långt-jag-kan-springa-på-fem-sekunder...
Hon kan springa ganska långt...konstaterade jag.
Nåväl, den lilla fadäsen upprepades si så där...4 gånger.
Svettpärlor alá klimateriet uppenbarades på mn rygg.
Hur som haver, vi kom hem med två stycken yberfina täckdunjackor med massa fluff i en härlig mörk fuchsia-lila nyans.
En till Stor och en till Liten.
Inget att kanske leka i i höst/vinter men man kan ju även som liten få vara lite fin när man åker bort, åker till affären eller bara ska åka långt i bilen och inte vill sitta i den där varma termoklädseln...
 
Vi fick en jättehärlig dag, trots allt regn, och jag är tacksam för varenda lilla sekund jag får vara hemma med tjejerna.
Bara ett år kvar, fan!
 
Kram Maja
 

Inga kommentarer: