torsdag 16 augusti 2012

Gårdagens Dag


Dagen började med morgonmys vid åtta medan Alice sov, Julia och jag låg och tittade på Bamse i min mobil och jag låg och snusade i hennes hår....


När Alice behagade vakna framåt halv nio vankade vi ut i köket och gjorde frukost.
Alice som är fruktoman och äter allt hon kommer åt och får smaka ville bara ha kiwi och yougurt...



Medan Julia ville ha hallonyougurt på mammas vis..
Med ett hjärta på såklart...


Värmeböljan ligger kvar och vi klagar inte, vi sitter i skuggan och dricker massor.
Pysslar, spelar spel och läser.
Julia hjälpte mig att beskära säljträden och binda upp för dom har sljutit i både höjd och bredd pch Alice tar igen sig där hon hittar plats.
Kuddarna hittar vi lite överallt.
Hon drar dom dit hon vill sitta, för att läsa, för att pilla med något eller för att dricka ur sin mugg.


För det mesta "dundrar" hon omkring och pratar högljutt och vet vad hon vill..
Säger- ack, ack (tack,tack) och -Ej,ej (nej, nej)
Pekar och frustar och skrattar och ler och är så där charmigt sötelisöt.


Och tar vad hon vill..och det hon tycker är fint.
Oftast är det också det som mamma tycker är "fint"..


Och sedan i tisdags har jag upptäckt att hon klättrar....
Orädda hon klättrar högt, tyvär..


Här var hon mest nyfiken på vad det var för grönska som gömde sig på diskbänken...
Den där grönskan hade Julia varit ute och plockat i lilla landet..


Den där grönskan fick hon sedan under överseende skära...


Gegga ihop en deg till med händerna..


För det var ju en egen paj hon skulle göra!
Lagom till pappa kom hem från jobbet.
men rabarberna vi fått i år är inte kartiga och växer höghushöga men vi blandade med egenplockade blåbär och gottigott blev det.

- Jag har geggat en paj, sa Julia till Jonas när han sent kom hem igår.
Med ett nytt vinkelparasoll från K-rauta jag ringt om tidigare under dagen.
Vårt gamla blåste rakt av.
Tjoff sa det.
Han fick dessutom stora välkomstkomiten när han körde in på uppfarten.
Mamma Jenny och Ines kom förbi och sa hej.
- Hej sa Julia till Ines, jag har längtat efter dig!
:-)
Sen bjöd hon in dom på fika men deras middag vankades, vår fick skjutas på tid lite då den egengjorda pajjen för stunden var prio ett.
Ibland får man flexa middagstiden.
Men vad gör det med sommar och sol och värmeböljande-trötta barn.

Härliga mini-lördag!
Kram Maja

Inga kommentarer: