lördag 31 maj 2014

DET DÄR MODET


Höjden av mod är när man tycker att grannpojken O är en av dom sötaste man vet, med sitt ljusa långa hår som fladdrar under cykelhjälmen när han cyklar förbi, att man ritar inte bara en, utan två teckningar i lila och svart och rött, med hjärtan och figurer.
Skriver sitt namn omsorgsfullt intill hans.


Höjden av mod är att sedan knappt kan bärja sig fören man får gå över till grannhusets dörr och knacka på för att ge O sina teckningar som båda vittnar om att man tycker om honom.


Höjden av mod, är att just ta sig det där modet.
Fast hjärtat klapprar lite extra och fjärilar flyger runt i magen.
Att gå helt på egen hand, när man sett att familjen mitt emot precis kommit hem, gå över och säga Hej, och ge O sina teckningar, dom där teckningarna som vi hörde genom häcken att han tackade för, att han blev glad för, och att ha skulle hänga dom på kylskåpet.
Det där modet i mitt lilla barns hjärta som även fick en kram av fina O.
O som ser ut som tagen ur en saga med sitt axellånga ljusa ljusa hår.

Modet, och sen där där glittrande blicken när hon kom springande över gräsmattan och jag fick kupa händerna runt kinderna hennes och viska -Herregud så modig du är, jag älskar dig!

Beundran och tycka-om när man är sex.
Kan det bli finare.

Tänk om alla kunde ha lite av det där.
Att helt spontant till någon man inte ens känner så väldigt väl, kunde säga att Jag tycker om dig.
Samla ihop modet i kroppen precis som min lilla unge.

Höjden av mod.
Att våga.
Julia, min hjälte.

Kram


Inga kommentarer: