onsdag 2 juli 2014

FÄRGGRANNA HEJDÅ MUGGAR


Jag har varit på sista kvartsamtalet på Alice förskola.
Till hösten börjar hon på samma skola som Alice.

Trygghet i en liten ask på det nya Montessori, men också ett avsked till det gamla.



Och sommarpresenter i all ära given av alla barn till alla speciella fröknar så vill barnen, båda barnen då båda tar avsked, ge något från dom.

Ni kanske minns när Andrea skulle sluta.
Den där trygga klippan av skinn på näsan som var Julias trygghet.



Hur som haver.

Porslinsmålning i storproduktion satte igång här före middagen idag.
Dom måste ju få chans att härda och brännas i ugnen före fredag.



Sen kommer vi där.
På fredag.
Med tårar i ögonen och paket i famnen.
Tar farväl.
Av fina fröknar som skapat trygghet åt barnen.
Avsked av kompisar som bråkats med, kramats med, busats med, pussats med, sjungits med, dansat, lekt och allt ni kan tänka er.



Den svåraste att lämna för Alice blir Emma.
Men Emma bor nära.
Och leker gör dom även hemma.
I måndags hämtade tom mamma Ulrika Alice på förskolan redan efter vilan då hon och Emma hade semester och tyckte att det var trevligt med Alice lek och sällskap.

Dom där bustrollen.
Knoll och Tott.

Men fredag.
Avsked.
Finns inget jag avskyr mer.
Att komma till jobbet i fodral och strimmigt tårigt ansikte.
Att säga hejdå och tack och kram och fina fantastiska ni som gett barnen trygghet och inspiration och utveckling, som funnits när jag inte varit där.

Fredag.
Fy satan.
Men hejdå presenter får dom.
Från barnen.
Var och en målad till speciell person.
Kärlek.

KRAM

Maja

1 kommentar:

Ann-Sofie sa...

Jag förstår precis hur ni känner! Min flicka avslutade sin förskoletid förra veckan för att ta steget till förskoleklass i höst. Mamman (jag) är nog mer nervös än hon själv (ändå jobbar jag i förskolan och känner igen de nya fröknarna bra).Ha en skön sommar/Ann-Sofie