onsdag 16 juli 2014

FÖRSTA GÅNGEN


Igår hade vi tre tjejer om natten.
Två stora och en liten.

Julia hade sin första övernattande kompis här och det var ju såklart lite små pirrigt.
Att det är någon som sover över utan mamma eller pappa.


Dom träffades på stranden i fredags Ebba och Julia.
Hon bor bara några hus bort och året större.

Hur har vi kunnat missa varann?

Men där träffades dom alltså, filtarna intill varandra och eftersom dom var lika långa hade dom börjat leka.
Svårare än så är det inte för barn.

Det är ju härligt det där.

Så igår så lekte dom hela dagen och så kom frågan:

- Får jag sova här?



När käcka mamman förslog att jag skulle lägga madrass på golvet for båda tjejerna in med fart i rumpan, flög i sängen och kom ut lika fort som dom försvunnit.
- Näääää vi får faktiskt plats båda två i Julias säng, ja vi skulle nog kunna få plats tre, minst!




Så kom kvällen.
Efter middag och mys bäddades dom ner med snuttar och kramar och huvudstrykningar.
Försäkran om att det inte finns monster eller dumma drömmar, att fåglarna på grenen över Julias säng är drömfåglar som skyddar mot dumma drömmar om natten.
Stoppa om och försäkra att blir man rädd får man komma till mig, jag låter en lampa vara tänd.

Så somnade dom, efter tissel och tassel och en evinnerlig rad av uppstigningar.
Sen låg dom där, tätt med huvudena ihop, armar nära, samma täcke och sov som sessor.

Den första gången är stor.
Jag kommer ihåg min.
Hos Cilla.
Bodde i husen gatan upp från mig.
Jag gick dit med en korg full av pyjamas och hunden kalle och goskudden.
Och bara efter nån timma fick pappa Lennart ringa efter mamma som fick promenera upp och hämta mig.
Det där med att sova borta tog ett tag.
Vi får se när Julia är redo.

Det var iallafall härligt att ha lilla E här över natt.
Herregud vad dom kan prata dom där två.

Tänk vad man kan hitta för fynd på stranden :-)

Kram
Maja

Inga kommentarer: