onsdag 4 november 2009

Köldskador mellan tårna

...riktigt så illa är det såklart inte.
Det finns tofflor.
Eller raggsockor, eller både ock.
Julia har mina hemvirkade tofflor, fast nu har hon slitit ut dom så med sitt springande att halkplupparna är helt overksamma så jag har pluppat på Panduros volym-anti-halk-massa under så dom står nu på tork på köksbänken. Under tiden valsar hon runt i sina aldeles för små, eller på gränsen, Hello Kitty tossor och tycker säkert att hon är världens finaste, fast det är hon ju. :-)

Det var ju då inte min villkorslösa och oöverstigliga kärlek till min dotter jag skulle skriva om utan frysskador och en pellets som skulle kunna vikariera som centrifug.(lätet)

Pelletskaminen..alltså, den skulle säkert fungera bra i teorin, men den gör det inte i praktiken. Dom fd ägarna, som verkar ha kört den ena dumma lösningen efter den andra, berättade ju att om man hade den på 27 grader där den står i centrum av huset på bottenplan, så stiger värmen upp och det blir behagliga 22 grader här uppe.
In my ass.
För det första är det ju helt befängt att man ens ska behöva tänka tanken att ha 27 grader i en miljö där du ska kunna vistas utan att få värmesvallningar som att du trillar i klimateriet, för det andra så hör man själv hr dumt det låter, någonstans på vägen förlorar vi 5 graders uppvärmd värme, var tar den vägen och ska man bara acceptera det? Dom gjorde ju det tydligen.
För det andra, eller om det var tredje, så kostar ju trots allt pelletsen att dels driva i form utav uppstartsel och i ren pelletskostnad. Det säger sig också självt att kör man den på 27 grader så drar den ohyggligt mycket mer pellets än om man skulle köra den på 22. Så det är både oekonomiskt och hettigt, dvs dumt.
Det andra problemet då, som mest jag upplever som ett problem då jag är den som tillsammans med Julia är hemma dagtid. Den låter. Jag får huvudvärk och blir trött i huvudet av detta monotona höga ljud som låter ungefär som en tvättmaskin som centrifigerar, hela tiden.
Jonas, min händiga man, efter lite tjat, ringde upp en Pellets-service kille och fick besked att troligen var det den stora fläkten som blåser ut värmen, som måste bytas. Totalt för denna lilla service skulle vi hamna mellan 3500-4000 kr.
Det är ca 2 års förbrukning av pellets i rena kronor. är det då värt att lägga 4000 kr på något som vi ändå nästa år måste byta ut?
Nej, det är nog inte det.
jag kommer väl istället få lägga 4000 kr på huvudvärkstabeltter men det gynnar väl alltid någon, beslutet att inte byta fläkt står ju även jag bakom. (ekonomisk)
Så, jag hoppas ju att detta gav svar till er som undrar hur det står till i våran Igloo.
Jotack, det står till bara bra, vi har bara lite köldskador mellan tårna.
kram Mamma

Inga kommentarer: