tisdag 27 januari 2009

Lat eller Smart..

Tisdag, som kunde börjat bättre än att vi sov över larmet och fick vääääääldigt kort tid på oss för dusch, fix, frukost och kläd innan vi skulle hinna med vagnen till BVC..Men vi hann. Och fick tom vänta i 20 min.
Lilla Julia väger ni 8305 och mäter, ja som förut, 66 cm.
Passerat 6 månader har hon ju dessutom passat på att göra våran lilla prinsessa och då ska det tydligen smakas på mat. Eller som vår BVC läkare förenklade det hela för en sån "Smakportions-anti" tant som jag. Det handlar inte om portion eller att bli mätt. Det handlar om en DUTT som han sa, en DUTT morort om dagen håller magen glad. ja det sista kanske han inte gnolade fram men ändå.
Så, den här veckan är det en dutt risgröt med mango som gäller varje eftermiddag. Ännu inga fontän-kräks olyckor, peppar-peppar.
Nästa vecka blir det broccoli och veckan därpå morot. Yuimmi för små trinda magar.
Så, skafferiet är uppbunkrat med då dutt-mat som vi numera säger för såsisådär 6 veckor framöver.
För jag är en sån där lat, eller smart mamma, som tänker köpa dessa purér på burk.
För det första, tiden det skulle ta för mig att få hennes mat inte bara smakrik, utan även näringsrik genom att mixa koka och blanda. Den tiden kan jag lägga på att läsa en saga eller lära henne att lampa är lampa och mamma är mamma.
För det andra, för dom ca 7 kr som varje burk kostar så tror jag inte att vårt matkonot får sig en så där väldans stor törn.
Dessutom är dom ju rikitgt söta dom små burkarna.
Så kalla mig lat...men hellre smart.
Tills vi ska ta oss an det stora artilleriet efter 1 års dagen och då prata riktig mat, tills dess lilla gumman. Burk-duttar it is.
Puss, Mamma


Inga kommentarer: