tisdag 27 januari 2009

Sång & Sagostund för dom minsta.

Glömde ju berätta.
Idag har vi besökt vår första Sång och Sagostund för bebisar 5-8 månader på KulturHuset Kåken. Det är väl kanske inte Öppna förskolan men det var trevlig.
Vi var tio st, sedan flera veckor uppskrivna, mammor och barn som fick sitta i ett mysigt rum, dämpar med tyg och vadderade väggar men mjuka dimrar i taket som blinkade. Barnen var minst sagt hänförda. Och ännu mera när vi började sjunga Blinka Lilla stjärna där. Den har vi aldrig sjungit här hemma och Julia lyssnade förundrat.
Sen sjöng vi Gubben i lådan och tanten hade dockor som tittade fram ur strutar. Inledningsvis gick hon runt till varje barn och visade en sådan gammal fin speldosa, lyft på locket och en prima ballerina står på ett ben och snurrar. sen sa hon barnets namn. Väldigt pedagogisk men också väldigt värmande för våra små. Båda barn och mammor, och en pappa, kände sig väldigt delaktiga i hennes stund, där vi förutom sång hann med två sagor som alla berättades med hjälp utav olika gosdjur med läten och som barnen sedan fick klappa. (läs; slå och dreggla på) En välidgt givande stund, även om det tar minst det dubbla, mot vad stunden är, ca 30 min med eftermys, att ta sig dit om man räknar med på och avklädning och logisti med spårvagnen men det var ehlt klart värt det, för Julias skull och det är ju för henna jag gör det.
/ Mamma

1 kommentar:

JenJen sa...

Visst är det underbart när de tycker det är roligt! Vi var på sång- och rimstund i måndags, och Molly sov i över två timmar efteråt. Helt överstimulerad :) Nej, just det - det stämmer att jag och Jonas inte gick i samma klass (tankevurpa) däremot har vi fjompat runt i gröna overaller tillsammans. Jag pluggade med Holm... Var faktiskt på besök hos K&L precis när de fick sms från er att ni hade fått bebis! Tack också för erbjudandet om bröllopsklänningshemsida, min mamma och jag ska sy min klänning, så det är redan fixat! Men tusen, tusen tack ändå :)