onsdag 20 maj 2009

Samma saker ger olika slutnota.

Det är hiskeligt vad man måste kolla upp en massa saker inför husflytten.
Försäkringar, sopor, anmälningar till renhållningen, beställa ditten datten och allt där emellan.
Julia och jag har iallafall på vårt bord att ringa efter försäkringsofferter så det har vi gjort. Eller, jag sitter på golvet med henne krypande över hela mig, sliter och drar i pärmar och papper och ska sulta på miniräknaren, äta på pennan och dra mig i håret och bita i mina tår. Det är ungefär så det ser ut när vi ringer viktiga samtal här.
Samtalen har iallafall gått till Folksam, Trygghansa och Länsförsäkringar.
Och skam och skämmes på dom.
Det skiljer, på samma typ av försäkringar,Villa där vi har godkända lås, kommer skaffa centrallarm och rökdetektorer, har brandsläckare hemma, samma försäkringsbelopp på lösöret, samma typ av villkor och rättigheter mm så skiljer det multum dom olika bolagen emellan.
Hur kan det göra det?
Folksam var på tok dyrast med sina nästan 6000 kr /år. Då har vi ändå tre andra försäkringar hos dom och får rabatt.
Sen kom Trygghansa med sina 4876 kr / år, där har vi Jonas och min liv och Olycksfallsförsäkring så där har vi också rabatt..
Och på första platsen kom Länsföräskringar, där vi inte har NÅGON annan försäkring, men där årspremien, med dom bästa villkoren, och bästa priset på larmet, hamnade på en årspremie av 2753 kr...
Det skiljer alltså ca 3500 kr mellan den billigate och bästa, och den dyraste och sämsta???
Gissa vilken offert vi accepterar.
Man tjänar på att ringa runt och kolla. Skillnaden i pris kan man ju lägga på en massa möbler :-)
Kram Mamma

Inga kommentarer: