tisdag 19 oktober 2010

Boktipset.


Den här fina boken, denna på barns vis, pedagogiska boken, var det som Julia fick av farfar och Gunilla.
Gunilla Hanson är en klar mamma-favorit!
Fina bilder och förklarande, på barnvis.

Att få syskon kan ju vara förvirrande för vem som helst, hur gick det till?
Hur hamnade bebisen i magen?
Och hur sjutton ska den komma ut och hur länge ska den sova där inne?
Den förklarar bra.

Föregångaren och den något "grövre" fanns ju redan på min tid, dvs stenåldern.
Per Ida och Minimum.
Den kanske har lite väl förklarande bilder och text och är nog lämpligare, och lättare för större syskon.
Jag fick min bok när jag skulle bli storasyster som sjuåring.

Annan Gunilla Hanson favorit, just för underbara bilder och berättelse  och som
lästs sönder är denna.
Nu ska jag utforska Adlibris om hon gjort fler vi kan frossa i, för om det är något som unga fröken uppskattar här hemma så är det böcker.
Jag hoppas det håller i sig.

/Maja

2 kommentarer:

johanna sa...

Gunilla Hanssons böcker är underbara.
Hon har en bok som är 2 i en som heter Nu är det klippt/ Snart skall vi simma, älskade den när jag var liten.

Angående de söta rynkorna, haha
Min mormor brukar säga ''Vi blir inte rynkiga, vi fyller ut med fett''
Så får väll köra på flest valkar när vi dör... eller bli den som bryter trenden och kör på rynkor istället

jenny sa...

åh nu ska här bli andra bullar!
när jag såg bilden nu så kommer jag ihåg den från när jag var liten.
tack!
tack för att du la ut den bilden för wow vilken härlig känsla det gav mig. mamma mys tänker jag på.
ska genast skriva ner hennes namn och boken så att jag aldrig glömmer bort den!
tusen tack!
kram