måndag 11 oktober 2010

Projekt artontusentjuttiotvå påbörjat.

Fick lite sug efter ett nytt projekt, och en ny lampa.
Flera olika bloggerskor har gett sig i kast med att göra den sk. Ransom Light på egen hand då origianalet kostar sina modiga tusenlappar beroende på storlek.
Jag fick inspration här för att göra min som sedan ska hänga i vår trapp.

Det som behövs bla:
Tålamod.
Vaxduk.
Pensel. (valfritt)
Lampsladd, typ från en gammal lampa eller köpa ny fin sladd i texil kanske.
Pappersnören
Tapetlim.



Först tar man sin dotters fina badboll. Denna är ca 50 i diameter.


Sen behövs papperssnöre från Panduro, 35 kr per styck.
Jag nöjde mig med 4 rullar.
1 Liter tapetlim, märke kvittar lika.

Sen börjar kladdet!
En del klär in bollen i plastfolie men det var bara jobbigt.
Man lindar snöret runt i den form man tycker är mest likt en Ransom Light.
Jag började med att pensla snörena efterhand men insåg sen att det var lättare att kladda på med fingrarna. Det blev ett jämnare resultat.
Det tog ca 1,5 timma totalt.

Här är det kladdiga resultatet som nu står och torkar på en godisburk ute i skafferiet och ska så få göra i ca 48 timmar, eller tills den är torr.
Då tar man ur luften ur badbollen och drar försiktigt ut den.
Det resultatet återkommer jag med.....

/Maja

Inga kommentarer: