tisdag 14 december 2010

Biblioteket..igen.

Nya böcker att hämta och lämna och Julia ville knalla omkring lite och leka där inne bland allihopa.
Hon går mellan alla boklådor (massor!) bär runt på den "bjåa pajjen" och den "röda pajjen", hon ska ha båda, vill inte dela med någon annan, men igår var vi konstigt nog dom enda där..?

- Juja hitta inga böckej...
- Hitta inga böckej...ne inte den....inte den....Åh denna känna Juja gen! Nejika och gossankan!
- Hitta inga böcker, finns inga böcker Juja ha....Åh känna gen den! Den ha Juja hemma...Känna gen mamma!
Så där pladdrar hon på, och jag lyssnar från soffan där jag sitter och bara studerar henne där jag sitter med dom böcker jag tycker vi ska låna åt fröken, fyra stycken Bu och Bä.
Julia kommer och vill läsa -Bajbamamma, känna gen, ha min pamas hemma.
Så sant, Julia har barbamamma på en pjamas hemma.
Men det ligger en Totte bok i soffan där vi sitter också, Julia tar upp den.
- Den tycka Juja tjåkig!! Tjåkig!
Och ja, hon har faktiskt aldrig gillat att läsa om den där Totte.
Så stannade vi där någon timma, vi lånade böcker, både hon och jag, hyrde en Madicken film i en vecka  gick vidare mot mataffären i det kolsvarta mörker som hunnit lägga sig.
I alla nedförsbackar säger Julia.
- Mamma håjja håt, inte jamla.
Och ja, jag håller hårt i vagnen, för i den sitter min absoluta guldklimp, vår Julia, den här fantastiska varelsen som pladdrar och pladdrar och som har en vilja av stål.
Kram Maja

Inga kommentarer: