tisdag 30 augusti 2011

Otroligt.

Det har varit otroligt mycket regn nu i några dagar, fast mellan varven skiner solen, men inte tillräckligt länge för att vi ska hinna utomhus innan nästa störtskur drabbar oss.
Igår sysselsatte vi oss med bokläsning och halsbandstillverkning nere i källaren.
Alice var fullt nöjd att ligga och lyssna på tvättmaskinens läte och dreggla och sulta på sina händer och titt som tätt bli översållad av pussar från Julia som hela tiden bedyrar sin kärlek.
-Åååå va ja äääääjskaj dij Ajice!

När Jonas kom hem hade jag och Julia packat ihop att låneböcker och for till biblioteket för att låna om och låna nya. Vi har ju inte varit där på hela sommaren och jisses så fint dom har gjort det nu på barnavdelningen.
ett rött litet Läs-hus fanns det, som en lekstuga :-)
Och Julia släpade runt på dom där favoritpallarna, en blå och en röd, båda lika uppskattade.
Vi lånade massor, verkligen massor med böcker, massa Billy och Grodans Vänner och lite sångböcker så välkommen Höst, vi är läs-redo!

Höst ja....sådana här dagar uppskattar jag den inte, när regnet vräker ner, men vackra dagar, när vi kan gå ut, gå i slogen, plocka löv, kottar, kolla efter läskiga kryp och ha med oss matsäck, då är hösten fantastisk med alla sina vackra färger.
Men jag hoppas ju att sommaren stannar en stund till...

Julia vaknade strax före sju idag, så jag frågar om hon vill läsa alla böcker vi lånade igår.
Det ville hon. Själv.
Jag gäspade lite, då säger vår snusförnuftiga dotter med båda händerna på mina kinder.
- Mamma..du kan gå och vija en jiten pytte-stund om du vijj, ja kan jäsa häj.
- Då går jag och vilar en liten stund igen så gör jag frukost sen.
Håller upp två små fingrar i luften.
- En sån pyttestund, ja äjkaj dig.
Och så fick jag en drös med slängpussar efter mig.

I em ska vi parera regnsakurarna och ta bussen ner till city, sen pendeln mot Stora staden där vi möter upp Jonas och åker till Ikea där det ska shoppas lite och äta kvällsmat när vi ändå är där.

Blöjstatus: Fantastiskt!! Bara blöja på natten och ingen på dagen och kisseriet klarar hon själv eller säger till att hon måste gå på pottan.
För egen dokumentation: Julia slängde blöjan dagtid när hon var 3 år och två veckor.

Kram Maja

Inga kommentarer: