måndag 8 augusti 2011

Skogstur med troll


Julia letar skogstroll.
Fast det största är nog hon själv.

Idag for vi åter till skogs för att bara vara några timmar.
Julia chockade oss genom att sova till tio när jag fick väcka henne så frisk luft kändes behövligt.

Jonas, observera, Jonas, packade kaffekorgen, och så bar det av.

Julia hon letar skogstroll och var helt bekymrad över att det förra gången var människor som hade slängt stora svarta sopsäckar med skräp i skogen.

- Männisojna fåj ju inte sjänga skjäpet så däj, de fåj dom sjöja tijj soppbijen. 

Ps, nej det är inte en boob som tittar ut över kanten på min tröja. Julia envisades med att ta med sig sin yttepytte lilla docka och när hon ajbetade med att pjocka bjommoj, så fick dockan snällt sitta vid min barm, rättare sagt inklämd mellan mina bröst.

Jonas letade kantareller och vi bär.

Julia tyckte att vi arbetade.
- Du ajbetaj däj ocj pjockaj jingon...sånna bjåa, bjåbär, kan ja äta dom?
- blåbär kan du äta men lingonen måste kokas..
- Då fåj du ajbeta och pjocka dom, så pjockaj ja bjommoj.


Kaffe-paus.
Julia: - Nu vijj ja fika.
Jonas: - Bulle eller banan Julia?
 Julia: - Bujje, såkjat!


Hennes hår, hennes fantastiskt fina lockiga krulliga hår, bara flyger överallt, imorgon ska vi till veronika och ta dom slitna topparna på både mor och dotter.
Hon med minst hår, hon får bara följa med.
Han med ganska bra med hår, han ska jobba, trots att han har semester/ pappaledighet...jaja.


Långt in i skogen hör vi en skogsmaskin arbeta, lite läskigt tyckte jag som såg framför mig någon 80 tals rulle där det dundrar fram en maskin helt plötsligt och drar ner träd och överfaller oss och slukar oss hela...typ.


Fika i skogen smakar bättre än allt annat.


Jonas går iväg ännu en sväng.

Fem minuter efter att han gått och jag är kvar med barnen, vi har precis plockat ihop fikakorgen och ska plcoka mera lingon.
Nägra stänk...några till, ganska många, jag får på Julia sin regnjacka i flygande fart, men eftersom hon precis stunden innan sagt att:
- Mamma,. jag ståj häj och bajsaj, här bjevi jingonen.
Så henne kunde jag inte sätta i vagnen för hon vägrar sitta med bajs i blöjan, slängde på regnskyddet på vagnen i flygande fart där alice låg och undrade varför det blev blött, rädda kameran, titta efter jonas som fortf var kvar i skogen, gå väldigt fort i dom där leriga traktorspåren med tung vagn och Julia..som då bara gråter helt hysterisk, hon tycker regnet är jätteotäckt för det kommer hårt, fort, mycket och i hennes ansikte.
Men fem minuter senare var regnet borta.


I brist på skötbord får man ta bagaget.



Dagens skörd.
1 liter björnbär och drygt 1 liter lingon.
Lingonen kokade jag ca 15 min med 2,5 dl socker och 1 msk vaniljarom.
Gott och inte så beskt.
Björnbären samma sak med strödde i lite maizena-redning och himmel så gott.

Ännu en dag tillända.
Nästan så jag får sommar-ångest.
kram Maja

Inga kommentarer: