tisdag 22 november 2011

Äntligen vitt.


Vår köksmöbel före.
En hederlig obehandlad ekmöbel från Mio.


Jääääättetråkig och ek...ig.


Halvblank (40 glans) vit lackfärg från Jula, Panelgrund från Colorama och ett ohyggligt bra verktyg för att lacka stora släta ytor: Lackroller!

Så, som den målarfanatiker jag är åkte jag till bygdens lokala Colorama och köpte färg.
För att inte eken skulle bläda igenom lackfärgen, och man inte vill kvistlacka en hel köksmöbel, så rekomenderade dom den nya Panelgrund från Alcro.
En lagom dyr historia men som fyngerade bra.

Jag är inte känd som den som älskar underarbete och eftersom vår möbel var just obehandlad och vi aldrig oljat den så behövdes heller inget underarbete.
Det var bara att börja måla.


Bordet fick sig två omgångar grundfärg och tre lager lack.
Det behövdes 8 timmars torktid mellan alla gångerna innan det gick att måla över, plus en sista härdningstid på minst två dygn, därav tog det från söndag till lördag innan vi invigde det.



Stolarna målade jag bara engång med panelgrund och två lager lack och kanske dom behöver ett lager till men som den realist jag är inser jag att köksmöbler ska nötas och stötas och jag kommer nog därför få bättre på lacken både en och två gånger innan livstiden är slut för det.


Köket blev som nytt, men om jag skulle göra om det?
Nix, Nada, Nicht, aldrig i livet!
Att måla pinniga köksstolar är ta mig tusan det tristaste och mest tålamodskrävande jag gjort.


Att måla möbler, som jag ofta gör, men då med vanlig väggfärg, är rena himmelriket i jämförelse.
Att måla med blank lackfärg är ju satans gåva till målarn.
Man måste måla allt i ett svep, annars blir det ojäms, lacken hinner få en "torr" yta och det kan rinna, eller bli "geggigt" om man råkar komma där med penseln igen.
Så nej, jag gör inte om det, men klart nöjd med resultatet.

Dynorna, som i original är bruna skinn-sitsar fick sig en omgång tyg med häftpistolen i samma tyg som gardinerna.
Julias stol är ju en vitmålad Ingolf från Ikea som vi har två stycken utav och Alice stol en numera vitmålad Gulliver, också den från Ikea.

Så, javisst blev det skillnad!
Men så tog det ett tag också.

/Maja

Inga kommentarer: