torsdag 17 november 2011

Onsdagens Inomhusvistelse.


Onsdagens Bak-madame!

Alice hade ju en hel massa feber när vi vaknade så onsdagens Knytteträff fick ställas in tyvär.
Det är lite synd om Julia när Alice blir sjuk för då måste ju dagens agenda anpassas lite efter henne och inte Alice efter Julia, men jag tror inte det gick någon nöd på fröken igår ändå.




Vi ställde oss nämligen och bakade och bakade och bakade..
Och gissa om fröken var duktig på att knäcka ägg!
Som tips från Malin så fck hon knäcka i en färgad skål,på egen hand, då var det bara att plocka upp eventuella skalbitar sedan.


Det som bakades var Sirapsbröd, det lättaste och godaste recept jag vet.


Vi gjorde Ingefärs-Biscotti och Kanel-Biscotti.
Enkelt och supergott till glögg och annat.


Pernilla Wahlgrens Lingontryffel som var busenkelt.
Formarna var finast tyckte Julia..dom blänkte ju så fint.

Pga feber och o-kryhet så var Alice extremt mammig, och ville bli buren, hon ville inte sova, om hon inte fick somna på axeln, och jag tyckte faktikst synd om Julia också, självklart även Alice, för att vara liten och ha feber och inte kunna förmedla hur och var det gör ont, är ju inte det minsta lätt, men när Alice var så ledsen så gick mycket av min energi till att trösta henne och Julia fick backa lite.
Det är ju inte heller så lätt att göra vardagsrutinerna med en liten hängig dam på ena armen.

Men den fantastiska lilla damen kom dock vid några tillfällen och hjälpte till.
- Fåj ja jigga häj hos ajice mamma?
Och så la hon sig hos Alice på vår säng och så viskade hon att hon inte behövde vara ledsen, så sjöng hon lite och så berättade hon att Pricken minsann också var lite sjuk och hade ont i foten...


Igår kom ett paket till Julia, vilket var helt rätt dag att komma på då jag kände att hon behövde lite extra.


En fin vit vinterjacka Didrikson.
Jag älskar Didrikson och den här budade jag hem för 260 kronor. (nypris mer än dubbla)
Skicket var toppen, vitt kanske inte är det ultimata ute på barn men den håller för kyla och vatten och vind och annat.
Inuti fanns en liten innerficka, precis som på min Didrikson, där skulle Julia ha sin napp tyckte hon.
- Så ja ajjtid vet vaj ja haj den.
- Men ska inte du ge napparna till Kaninerna i jul?
- Äää, gjöm de, du skojjaj mamma, haha....

Kanske inte rätt läge att tvinga bort napparna när Alice får ha...



Mellanmål på nybakat bröd och Yougurt.


Kökslampan på yberrea på Ellos.
Ger så där härligt myssken på kvällen.


Pappa Jonas var lite sen igår pga möten så jag och tjejerna dinerade själva på kvällen och Julia fick själv välja meny.
Blodpudding, ketchup och stekt ägg, vilket hon åt upp allt utav utan strul.


Alice, som här ser dunderpigg ut, (det var hon inte) fick nöja sig med den vanliga fruktgröten och tugga på en sked som dessert.


Kolla noga, två små risgryn sticker upp där nere.


- Hej ajice, ska ja pussa dig jite?


Syskonkärlek som värmer mammasjälen.

Trots allt blev det en bra onsdag utan utomhusaktivitet.
Jag fick tom lackat köksbordet engång och vi spenderade mycket tid i hobbyrummet och lekte med lera och jag fick gjort klart nya sitsarna till köksstolarna.

Alice hade fortfarande hög feber vid läggsdags trots en hel dags alvedon, och nu på morgonen vaknade hon med samma feber så det blir inne idag med.

Julia kom dock med den underbara ideén när jag berättade det, att vi kan ju leka att inomhus är utomhus, att huset står ute, ja så gör vi, tyckte hon...
Barns fantasier är underbara!!

kram Maja

4 kommentarer:

Malin sa...

Åh Maja så vackra barn du har! Och så mycket gott ni bakar :) Jag blev så sugen på dina biscouttis och dfitt sirapsbröd. Är det några recept du möjligtvis vill dela med dig i bloggen? Hoppas Alice blir frisk snart! HÄlsn trogne läsaren Malin :)

Mamma Maja sa...

Jag kan maila dig recepten :-)
Kram

Mamma Maja sa...

Fast det kan jag ju inte....jag har den inte.
Tänkte du var en annan Malin :-)))Jag kan göra ett inlägg med recepten istället...

Malin sa...

Då är vi kvitt nu, i vårt baktipsbyte =) Duktig hon är. Mmmm va gott allt såg ut, kurrar i magen såhär innan lunch. Eller allt ska jag inte säga, Julias tallrik trodde jag först var fingerfärg =) men bra att hon var nöjd =) Kramar