tisdag 29 november 2011

Citytur

Puh..
Barnen sover sedan ett tag, vi har varit inne i Stora Staden idag jag och tjejerna.
Dagens oväder drog över oss med megaregn och rusk.
Tack och lov för vagnens regnskydd!
Men, vi skulle vara på banken för att lägga om ena huslånet kl 16 så 1230 började resan med buss.
Julia älskar att åka buss, idag tog vi två, plus en spårvagn,
Men det märkte inte hon.
Trots medhavd Nils Karlsson Pyssling bok jag lovat att läsa på bussen så somnade hon, som en stock.
Så första ärendena som nog var lite barn-trista, dom kunde jag ta direkt.
Letade klänning på Zara, hittade noll.
När barnen vaknade tog vi Panduro och shoppade loss så nu ska vi skriva önskalistorna på fint rött papper och hänga ute i granen. 

(ps Julia, i din låda i förrådet sparar jag dina listor..det är rolig läsning)

Jag hittade en stor fin plåtburk med lock i vitt och röd randigt som Julia ska få i julkkapp till sina alla alla bakverk jag virkat så det blir ordning i hennes kök.
Fint fint bomullstyg som blir perfekt i Alice rum och en heldel annat för våra pyssel.

När Julias lilla blåsa inte kunde hålla sig längre gick vi till McDonalds och lånade deras och passade på att amma och ge Julia sin smörgås och yougurt jag tagit med.

Just detta med toalett besöken är alltid oroande när vi är inne i stan där dom stora bra toaletterna med plats för dubbelvagn och som har skötbord, inte är så många, så det var så otroligt duktigt att hon kunde hålla sig.
Ibland har man ju faktikst inte tio minuters marginaler för att leta toalett...

Mina tjejer är faktiskt alltid fantastiska när vi är iväg så här.
Det klagas aldrig i vagnen, den ena pratar så öronen på mig går ur led (det är himelskt roligt och höra alla hennes funderingar) och den lilla hon antingen sover, babblar på sitt sätt eller tittar i himlen.
Det finns alltid frukt, smörgås, ngr kex och yougurt i skötväskan och det räcker.
Vi behöver aldrig lägga tid på att hitta något att äta i panik när matnivån på den stora sjunker och humöret med det, det gör sällan det.

Idag satt hon och sjöng lite nya sånger för mig....och alla andra och när vi kom till banken spatserade hon omkring och pratade högljutt om fina tak, lampor, var, hur, när och varför.

Efter banken och innan hemfärd fick jag lyxen att botanisera i vår gamla tygaffär inne i stan i närheten av där vi bodde förut och ut kom jag med tyg till tre klänningar till mig, varsin klänning och tights till tjejerna och så tyg till Julias ena julklapp, ett sjuksköterskeförkläde jag ska sy, inkl liten hätta, eftersom hon leker så ofta med det doktors-kit hon fick av farmor.
Klart hon ska ah ett riktigt förkläde som systrarna hade förr.

Nu ska den här mamman slockna.
Imorgon var det egentligen mulle men vädret är inte inbjudande (Typ regnstorm) och vi har massor vi kan göra här hemma...
Imorgon ska jag göra en hemlis för Julia, som slutar under vår trapp..
Ni får se imorgon.

kram Maja

2 kommentarer:

Jennypenny sa...

Visst e det skönt när det funkar att ta med barnen överallt=)
Hur gick det med Julias säkerhetsblöja då, var den torr? Ibland har Edwin sagt att han är kissnödig precis när man kommit iväg med bilen och man absolut inte kan stanna. Men när man förklarar att man stannar så fort man får en möjlighet så säger han, ok, jag ska hålla mig. men jag e kissnödig bara så du vet. Haha, men han håller sig alltid=) Men som sagt, man får vara lite förberedd och kika runt var toa finns.
Har ni tillgång till bil nån dag framöver? Kramar

Mamma Maja sa...

Ja säkerhetsblöjan var torr.
Hennes tankar om den var att Nej den kan jag inte kissa i, den har man på natten inte när det är morgon.
:-)
Smarta barn.
Men det var nog lite skönt för henne också att den fanns, även om den aldrig användes.
HOn sov ju i två tmmar i vagnen och då har hon ju ännu mindre koll på blåsan så en eloge till henne.

Vi har bil den 8 dec :-)

Tänkte vara en så hemskt mamma att jag åkte en snabbis till Ikea för vi måste köpa ramar...
Och passa på att äta lunch där.
Men det beror på vädret.
Jag kör ju inte vid minusgrader...

Kramkram