tisdag 22 november 2011

Pepparkaksbak


Jodå, idag åkte förkläden och bagarmössan på för Hey här skulle bakas pepparkakor..
Av den köpta degen från Ica.
Vissa saker bakar jag helt enkelt inte från scratch.


En tokladdad bagare hade jag här hemma, som började sin bakning med att sjunga Klappa händerna om du är riktigt glad...


Sen tyckte hon att all deg som fastnade på kaveln, den fick man minsann äta upp..
Och det var mycket deg som fastnade....


Men hon kavlade, och tryckte formar, alla formar på varandra på sin lilla degplätt, för det var själva bakandet som var målet för henne, inte att det skulle bli färdiga peppisar man kunde fika på.


Under tiden så bakade jag dessutom Leilas ost och Basilikakex då vi ska ha lite glöggmingel här på lördag för lite vänner men Uj så misslyckade dom blev då jag glömde plåten.
Gjort dom förut och då blev dom supergoda men ovisst om det går att bjuda på dom :-)


Det här var Julias mission.
Att trycka så många figurer som möjligt på samma lilla plätt och jag rättar henne inte.
Sålänge hon tycker det är roligt att baka och fixa så uppmuntrar jag henne, fel eller rätt eller hur man nu ska se det.
Men, våra pepparkakor av de där stackars köpedegen.
Jag tror vi fick tio stycken som går att äta :-)
En plåt brändes när jag fick ta hand om en Alice som jätte-bajsat och som inte alls ville vänta på att plåten med pepparkakor skulle bli klar...
Och en Julia som åt mer deg än det blev kakor och dom som blev känns lite mjuka.
Jag tror jag kör på hemmagjort pepparkakshus som förra året men dom vi ska äta och ha till glögg, dom köper vi färdiga...

Kram Maja

Inga kommentarer: