torsdag 19 juli 2012

Byggstopp till förmån för bären


Onsdag och solen sken, skogen här kommer vi!

Mamman i huset blåste för byggstopp till förmån för bärplockning, skogsutflykt och familjekvalite.
Vi hann även med ett stopp hos Bilia för att kontrollera att Julias bilstol nu sitter som den ska då vi flyttat bak henne, något mamma Mu inte tycker om, men som var nödvändigt med tanke på frökens långa ben.
Julia sitter nu framåtvänd i sin bilstol bak, medan Alice sitter bakåtvänd i sin, också hon bak.
Julia stortrivs.
- Ååhh jag gijjaj att sitta så häj bak!!
Läskigt tycker mamma Mu, det är SÅ mycket tryggare att ha dom bakåtvända...


Vi hade egentligne planerat att åka till Alingsås men det är ju det som är skönt med sommar och sol och bara vi, vi kan ju ändra oss :-)
Vi for ut i skogen med picknick och bärkorgar.


Jag skulle så gärna vilja komma ihåg atta finurligheter som Julia säger, men det kommer nya hela tiden, stora förståndiga saker.
Igår hade hon iallafall bärplockarskola med mig.
Hon tyckte jag slarvade lite när jag fick blad i min hink.

-Mamma, nu ska jag bejätta huj du ska pjocka så du INTE fåj bjadi hinken, utan baja bäj.
Titta nu noga huj ja göj så göj du jika dant.
Du tag fingjajna så häj på bäjen (och så visade hon pekfingergreppet runt ett blåbär)
Sen djaj du baja och så fåj du BAJA bäj, inga bjad, göj nu som jag visat.

Sen plockade jag vidare..men då och då kom det förmaningar bakom mig.
- Mamma, du göj som jag visade nu, göj du det?
- Mamma, vet du, fast jag ätej bjäbäj, och haj i munnen, så kan jag ju inte pjata, men vet du, jag KAN pjata fast ja haj munnen fujj av bjäbäj..får man äta dom häj jöda bäjen?!

Himmel så hon babblar! :-)))))))


Alice tröttnade lite på att plocka bär så efter tre timmar begav vi oss...


Ett bergatroll!!


Vad vi fick med oss hem då?
Två liter blåbär, ca 1,4 kg när jag vägde och fryste in...
Kunde plockat mer, det fanns massor!
Får åka en kväll..


Och Jonas hittade tre stackars skrämda kantareller..

Sen åkte vi hem och gräddade plättar och åt med grädde och blåbär.
Livet är bra härligt hörni!

/Maja

Inga kommentarer: