söndag 4 november 2012

Att faschineras utav siffror och bokstäver

 
Det rullar många tankar i huvudet på vår fyraåring.
Och en massa siffror.
Allt tänks i siffror.
Hon räknar på fingrarna, lägger till, drar ifrån och räknar igen.
Hon frågar och resonerar.
Nu är det mycket om hur gamla vi är.
Att Alice är ett och ett halvt, att hon är fyra men sen blir hon fem sex och sju och sen blir hon lika stor som mig, 38 och sen lika stor som pappa som är 33, för i Julias värld är pappa J större än mig i siffror.
Och det blir svårt det där att förklara på hennes återkommande fråga.
Vem kommer först.
- Kom pappa först eller du mamma?
- Ja, jag kom ju före pappa för jag är äldre än pappa men pappa kommer ju före mamma när du menar med siffran för 33 är mindre än 38..
- Så pappa kom ut först då?
- Näää......
Och så frågar hon samma saker igen och igen.
Ålder siffror och vägskyltar.
Vad olika kombinationer blir.
Och bokstäver.
Vill veta vad det står och varför.
Och hon kan uppskattningsvis skriva halva alfabetet men kan säga vilka bokstäver de flesta är men har svårt att få till formen.
Så då får man förklara.
- D...ett rakt streck neråt och en tjock mage.
- G....G kan jag inte mamma...fast....det är ju som ett C med ett litet streck uppåt väl?
 
Idag har fantastin flödat på henne och jag skulle vilja skriva ner varenda ord, stavelse och uttryck som hon gör, säger eller visar, men det är så mycket och jag skulle behöva en diktafon.
 
Nu tar jag natt...imorgon tar jag båda barnen till badhuset.
Yeah!
/Maja

Inga kommentarer: