torsdag 12 september 2013

DET DÄR SOCKERVADDSMJUKA




Vi har lugna mornar här.
Jag går upp före barnen och smyger tyst för att låta dom sova in i det längsta.
Frukosten alltid förberedd sedan kvällen före och kläder framme.
Smyger in och väcker Julia först, låter henne vakna i lugn och ro och vidare mot Alice.
Alice som vaknar så snart jag bara gläntar på dörren.
Som att hon känner av det.
Att jag kommer.
- Mamma kom in....säger hon och vill komma i famnen.
 
Det finns ett extra närhetsbehov just nu.
Från båda.
Dom vill bo i famnen när vi kommer hem.
Och dom får bosätta sig där.
Bli burna, krypa intill och bli små.
Att jag ska ligga intill vid nattningen.
Ikväll var det extra länge.
En varm barnahand på min kind och den andra i handen.
Som håller hårt tills andetagen blir tyngre och jag lirkar mig loss för att smyga ut ur rummet.
 
-Mamma sätt sig, viskar Alice från sin säng.
- Sätt sig mig.
Sätta mig hos henne vill hon.
Hålla handen och bara finnas.
 
Imorgon fredags-lediga.
Långfrukost.
Akutläkaren med Julia och så picknick i skogen.
 
Fredags-tillsammans.
Det bästa som finns.
Inte ifrån, inte långt bort, utan tillsammans.
 
Maja
 

Inga kommentarer: