söndag 7 juni 2009

Nationaldagsfirande i Slottskogen 6 juni 2009

Nationaldag, min allra första. Och eftersom min mamma är den mamma hon är så ska det börjas med traditioner tidigt. Ingen tradition är för obetydlig. Och Sveriges alldeles egna dag, den ska vi såklart vara med och fira. Jag fick ingen Sverigedräkt uppsydd men till nästa år, då ska jag ha en har mamma lovat. I år var jag ju iallafall gul och blå, och hemsydd :-)

Vi träffade Ewdin och hans mamma Jenny och pappa Erik, med vagnarna fulla av filt och kaffekorg.
Vi såg det fina tåget med alla mäninskor i fina dräkter och med flaggor vajjande. Dom spelade och sjöng. Och det var tur att vi snabbt hittade en superbra plats i det gröna gräset för efter en stund så fanns det inga små plättar kvar. Det var vi och 20.000 till sa mamma. Solen gassade. Solkräm och solhatt på. Nationalsången, då skulle vi stå, och så sjöng vi. Sen sjöng vi Idas sommarvisa och så Herr Gurka och några andra och dansade. Och viftade med den flagga jag fått av Edwin, den var superfin, den har jag kvar.

När vi suttit där jätte jättelänge och alla mammor och pappor som jag och Edwin hade med oss hade fikat klart så ville både han och jag sova, jätte jobbigt och tröttande att vara så fina och sjunga och vara på sitt allra bästa solskenshumör.

Då minsann passade mamma och pappa och Jenny och Erik på att gå runt och titta på alla djuren på Barnens Zoo, på ponnyridningen, på kronhjortarna, på en påfågel som var så vacker och på en massa andra saker, fast, det är bra, för då vet pappa var det är, han hade inte varit där och då kan han ta med mig dit utan mamma ibland.

Det var en jättehärlig första nationaldag ihop med mamma pappa Edwin Jenny och Erik.
Puss från Julia



Flaggfirande familjer på viftande i Slottskogen.


Det fina tåget med musik flaggor och dräkter.


Våra Mammor på språng.


Jenny och edwin.


Jag med min mamma.


Visst är Edwin och hans pappa Erik lika??


Du gamla du fria, du vackra flagga...vift vift!


Oj..baktung...


Nationalsången och flaggan hissas.


Jenny och jag leker tittut bakom flaggan...den var bra till mycket.


Åh den är liksom så himla fin...


Så den myser jag med lite...


Hink på huvudet? Ja...har inte ALLA det på nationaldagen? Det sa min pappa!


Jenny och 20.000 till som firat nationaldagen. Mitt i den där smeten bredde vi ut oss på stora filtar och med två stora barnvagnar, fniss!

Puss Julia.

Inga kommentarer: