torsdag 10 april 2014

PÅ BEGÄRAN SOCKERKRINGLOR


Toddelloooo

Ja jag lever
Men det är nätt och jämt
Vardagen går i rasande tempo och jag har fartränder bakom mig och känns som jag springer som en stolle mellan hem - dagis- jobb- sitter i bilköer - möten - utbildning - möten igen - samtal med kund
(Yeaah, idag sålde jag min första order, det fanns liksom ingen hejd på alla ryggdunkningar, handklapp, pling i klockan, kramar, grattis grattis från kollegor från andra avdelningar, det blev ett väldigt ståhej må jag säga, får väl göra om det imorgon och se vad utfallet blir då :-)

Jag kommer hem extremt sent i mina ögon, strax efter halv sex bromsar jag in på uppfarten och benen vet sig ingen hejd på hur fort fötterna kan klappra i dom högklackade skorna i gruset innan jag fått nyckeln i låset och kan slänga av mig kläderna och rusa upp för trappan och bara se barnen.

Herre-min-je vad jag är glad åt att vara hemma den stunden.

Jag älskar jobbet.
Det är en fantastiskt stämning och det finns alla dom där parametrarna jag vill ha, det där som är svårt att förklara men som bara finns i en bra säljorganisation.
Stödet mellan kollegor.
Oavsett avdelning.

Så, jag lever.

Receptet har jag fått mailat till mig att ni är en del som vill ha på dessa underbara sockerkringlor.
(Ni vet väl att ni kan maila på: maja@thehouseandlifeofmine.se)

Så, varsågoda!

Det blir ca 40 stycken och med risk för att låta lite överentusiastisk så föreslår jag nästan att baka dubbla satser, risk finns att man äter upp alla i ren förvåning.
Innan man förstod vad som hände.

Nåväl:
50 gram jäst, ett paket alltså. 
200 gram smör
4 dl mjölk (standard)
1 ägg
1 dl socker
Lite salt
12 dl vetemjöl

Pensling och garnering:
Smält smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker

Smula jäst.
Smält smör och blanda med mjölken 
i över jästen
rör
I med allt annat
Låt maskinen stå och jobba i säkert 10 minuter.
Individuellt.
En del kanske har en stark man vid sin sida som kan stå där och veva, en del kör kitchenAid som jag, låt det då gå tio min, om ni föredrar mannen som var stark så kör 20 min.

Låt jäsa 30 min under bakduk i bunken

Dela degen i 40 bitar och rulla korvar som ni gör kringlor av.

Låt jäsa på plåt i 30 minuter

Sen ska dom in och gräddas.

Varmluft 250 grader i ca 8-10 minuter.

Under tiden har ni gjort sockret till garneringen, dvs blanda dom båda sockersortena och smält smör.

När bullarna är klara så pensla med det smälta smöret och doppa i sockerblandningen.

Obs, bara så många du ska äta.
Det kan ju bli en hel del.
Om ni frågar mig så på tok för många.
Det finns liksom ingen hejd på hur mycket kroppen älskar sockerkringlor.

Resten, som ni inte äter upp.
Om det blir några kvar alltså.
Dom fryser ni in och tar fram när ni behagar och då penslar man ju bara med smält smör och doppar i socker igen och så där håller man på till frysen är tom.

Lycka till.

Kram

Inga kommentarer: