söndag 3 augusti 2014

EN NY LEKKAMRAT


Sommarlovet betyder olika saker för stora och små.
Stora vill åka iväg och göra en massa saker för att utnyttja semestern till max
Dom små tycker att sommarlovet är maxat om man dygnet runt får leka med sina kompisar.
Speciellt dom där nya man bara hittar av en slump.

Den där tisdagskvällen när vi gick ut på kvällspromenad jag Julia och Ebba för att suga in det sista av kvällsvärmen, hitta lite blommor som Ebba ville ge till pappa Ronnie.

På vår gata lite längre ner, ligger ett hus.
Ett hus vi passerar varje dag.
Det brukar strömma härlig dansmusik utifrån det.
Så även denna tisdagskväll.

Jag får dans i benen och flickorna framför mig börjar gunga i takt med danstonerna.


Ut från den höga häcken kommer då en liten tjej.
Som berättar vad hon heter och att hon vill vara med och leka.
Så med oss på promenaden fick vi en Johanna.
Lika gammal som Julia.
Som är särbo-barn i det gula huset, som varit det länge men vi har aldrig setts.

Vi bjöds in på bubbelpool och rosé i glasen, det visade sig att vi hade en historia ihop.
Att dom liksom jag dansat för densamma klubb.
Att vi kände samma människor.
Att dom liksom jag tar buggande steg i köket när jag får chansen.

Så satt jag där till kvällen blev närmare midnatt och tre små tjejer hade funnit varann och badade bubbel i färgat ljussken och skratten bara klingande i trädgården.

Jag älskar det där.
Tillfälligheterna som gör det.
När man vågar säga mer än ett snabbt hej.
När man bjuder in och bjuder upp.
När man öppnar upp för nya vänner.

All in eller skitsamma.
Ni vet ju det.


Så i dagarna fem nu har Julia och Johanna varit oskiljaktiga.
Tidig morgon till sena kvällen.
Hela hela tiden.
Dom går mellan husen lite som dom vill. Hämtar dockvagnar och leksaker.
För att överhuvudtaget få dom i säng insåg jag torsdags att dom måste sova hos varann så inatt hade vi Johanna här som låg skavfötters med Julia.


Sommarlovet.
För barn innebär det att leka med kompisar.
Och när man dessutom hittar en ny som man inte kan skiljas från, bara några hus bort, då finns det väldigt lite som slår det.

Kram

Maja

Ps, bilderna är tagna i morgonstassen när tjejerna gav sig ut på smådjurs-jakt.
Fast beslutna att hitta modiga, listiga och flygdugliga små kryp att skriva upp på stora lappen dom bar med sig.

Inga kommentarer: