onsdag 13 augusti 2014

FÖRSTA DAGEN


Första dagen i klass 0, och första dagen på nya förskolan.

Två förväntansfulla, pirriga, stirriga, nyfikna, glada spralliga som började så smått igår med inskolning i respektive fina skolhus på den fina fina skolan mitt ute i skogen.

Där grupperna är små och resurserna stora. 
Där gården är en lummig trädgård med stora lekytor och gräsmattor, bensinstation och en båt.

Där det en dag i veckan är utflykt och lektioner utomhus med äventyrsfröken och skolskogen inpå knuten.

Där tryggheten är nära och det mesta känns mjukt och varmt och Astrid Lindgren likt.


Två förväntansfulla små damer, den där första dagen.

När sommarlovet nalkas sitt slut och man ska komma in i skolrutiner.

Matlåda för frukosten och upp tidigt på morgonen.











- Om jag saknar dig Julia, så frågar jag mina fröknar om jag får gå till dig en stund..

Det är otroligt härligt att vi fick en plats till Alice på densamma skola som Julia.
Båda inom räckhåll.
Trygghet och kärlek inpå knuten när saknaden efter oss blir stor.
Bara en liten grind emellan.

Hur det gick första dagen?

Alice stegande in, frågade vart hon skulle hänga sina kläder och ryggsäck, fick sin hylla, berättade att hon heter Alice och att hennes bästa vän heter Emma och bara var hennes och ingen annans.

Om barnen är tryggheten själva?

Jag vill gärna vara kvar i den förhoppningen och jag vet att det är så.
Det här blir bra.
Det är mamman som tycker det är jobbigast.
Att vara ifrån.
Att missa tillsammans tid.
Att missa utvecklingen och det lilla i vardagen.

Men för barnen blir detta bra.

KRAM

Maja

Och ja, självklart ska sleven vara i grytan så jag kommer till hösten sätta mig i styrelsen för skolan.
Sånna uppdrag tackar man inte nej till när dom kommer.





Inga kommentarer: