torsdag 6 januari 2011

Fortsatt nederbörd....

Jag skojar inte om jag säger att det kommit lika mycket snö till idag, som igår...
Idag skulle ju farfar komma hit egentligen, från Norrköping, men vi får avvakta och se om vädret är bättre att köra i imorgon...
Hur som haver, jag "övergav" familjen, tog på mig snöstället och promenerade ner till city, lättare utan vagn, trodde jag..
Men gångvägarna var om möjligt, ännu värre idag, dvs icke existerande här i lilla vinterlandskapet.
Pulsa Pulsa stånk och stön.
Men dit kom jag och hem gick jag, trots kramp och sammandragningar i magen.  (enligt bm)
Stackars bebis vad den fick "jobba" där inne.

När jag kom hem stod Julia och Jonas på gården och skottade.
Och Julia är så himmelens rolig att lyssna på..
När Jonas skottade gick hon omkring och undrade:
- Va byggej du fö nåt pappa? (det blev ju snövallar)
- Va jöj du föj nåt pappa?
-Skottar.
- Juja jäpa pappa skotta. (hjälpa)
Så ramlade hon.
- Upp och hoppa, de jik bja, ingen faja.
Och så knallade hon vidare.

Imorse när vi satt och åt frukost, väldigt sent idag, pga sjusovaren Julia, igen, som vaknade 09.26!
Kanske är en utvecklingsfas som tar på krafterna i antågande...?
Hur som haver.
Efter ett glas oboj, ett ägg och smörgås ville hon inte ha mer frukost, så jag skulle skoja till det och sa.
- Säg till  yougurten att Nu äter jag upp dig!
Tänkte ju att det skulle få henne att "glömma" att hon inte alls var sugen på mera frukost och glupskt äta upp..
Då säger hon:
- Säj inte så däj mamma, säg inte så!
Vart får hon allt ifrån, och framför allt, hur gör hon för att förstå att det "passar" in just där hon säger det?
Hon är smart min lilla Stumpa :-D
Och rolig.
Igår efter pjamas-påklädning så skojade hon runt och fnittrade så Jonas fick jaga henne.
Då hoppar hon upp i våra läs-shäslonger, lägger sig tillrätta, benen i kors, med en tidning, demonstrativt väldigt nära ansiktet.
- Ja jigger baja häj och jäsej jite föst pappa.
- Men du ska ju sova nu Julia.
- Jäsa jite föst (läsa)
Och så låg hon spjuveraktigt kvar och småfnittrade för sig själv :-)
Hon kom iallafall i säng, och skulle promt sova som Pippi, dvs med fötterna på huvudkudden och huvudet vid fotänden...
Fötterna ja, jag älskar ju Julias små söta barnfötter och brukar ju pussa på dom i tid och otid.
- Åh du har ju världens finaste små fötter Julia, världens bästa!
Igår på skötbordet tittade hon på dom:
- Juja haj väjdens bästa föttej!!
- Jaaa det har du!
:-)

Kram Maja

Inga kommentarer: