måndag 3 januari 2011

Hälsofrämjandet 2011

Alla vet, eller dom flesta, att är det något jag inte kan, så är det att sitta still.
Jag älskar att röra på mig. Mår inte bra annars.
Men vinterhalvåret här har gjort det omöjligt, ihop med en tung mage och dragandet av en vagn med dotter i på dessa oskottade och tokhala vägar.
Min älskade sambo däremot tar varje chans han får att inte röra på sig, eller skylla på olika saker, får sig ett ryck som håller i två veckor för att sedan hamna i lunk igen.
Så, detta är vår julklapp till varandra, för att hålla oss pigga alerta och hälsosamma för att kunna njuta av våra barn läääääääänge.
Nu finns det inga ursäkter längre, inga - det regnar, det är sent, det är kallt, det är halt osv.
Ett löpband från 0-12 km.
Jonas kan löpa och jag powerwalkar.
Igår invigdes det, Jonas sprang i 20 minuter och jag promenerade i 20 minuter på en hastighet av 4,5 km/timme. Det var lagom.
Idag tog jag en promenad på 28 min i lite snabbare tempo och gick där och läste samtidigt.
Jag har verkligen saknat mina promenader i full fart!
Det här bandet kan jag verkligen rekomendera, både för gång och för löp.
Det var tungt och stadigt och lagom brett och lagom lång "springyta".
Priset var också lagom på sina 2500 kr.
Vart? Blocket såklart :-)
/ Maja

2 kommentarer:

Malin sa...

Åh, jag har velat ha ett löpband sen förra vintern när det var alldeles för kallt alldeles för länge för att gå ut o springa. Nu är jag, precis som du, gravid (BF 15 maj) o orkar inte springa lika ofta/länge/snabbt som förut. Men skulle fortfarande gärna vilja ha ett löpband. Har bara inte vetat vad jag ska köpa... Vad är detta för märke? Hopfällbart? Var har ni det? Tycker ju inte att det är så snyggt, men funderade på att ställa det i gillestugan kanske, som vi ändå inte använder så mycket...

Maja sa...

Hej Malin :-)
nej, snyggt är det då rakt inte, men vi har en bottenvåning på 130 kvm som vi sällan brukar,pga att vi inte fixat där nere med möbler så just nu står det i en mellan hall, innanför den stora entrehallen, så man ser det inte när man kommer in i huset utan bara när man kommer ut från tvättstugan :-)
tanken är att det sen ska stå i gillestugan som just nu är stängd och anv som förråd.
Så det var svar på vart vi förvarar det.

Det går att fälla ihop, supersmidigt men går inte in under en säng (som promenadbanden gör)

Den har kraftig motot och 8 olika program, men man kan göra egna också.

Just detta fyndade vi på Blocket, med lååååång garanti kvar, för 2500 kr.
Det säljs faktikst på Halens för ca 4000 plus frakt och heter SKIP Sport LB2100.
Sök på löpband så borde det komma upp.

Kände att tills vi vet om vi gillar detta med löpband så köper vi inget nytt dyrt runt 8000 kr som dom ligger på men detta var förträffligt och jag knallar, trots stor tung mage ca 25 min per dag i SNABBT tempo. (lätt jogging)

Hoppas det gav svar nog.
Hälsningar Maja