måndag 3 januari 2011

Snälla Julia.

Att Julia är artig, det vet vi redan.
Imorse när jag stod inne i badrummet kom hon med ett fint legobygge hon gjort.
-Titta mamma, Juja jot så fint, ajdejes säjv, du få det mamma, snäjja mamma få pesen av mig, så fin.
Lätt översatt blir att Julia har gjort det där bygget alldeles själv och det var jättefint (det var det!) och det skulle jag få utav henne i present.

Det märks i hennes språk att hon snappar upp saker jag/vi säger. Att vi använder ord som Tack, Snälla, Fint, Rar osv.
Hon har börjat med att ge saker ett adjektiv. Dvs hon säger inte bara:
- Åh en vovve.
Utan:
- Åh vilken söt liten vovve.
- Sova i min söna (sköna) säng.
Eller att saker är rara, sköna, fina och snälla.
När hon vaknar och vi tänder upp granen slår hon ut sina fina små armar och säger:
- Titta mamma/pappa, Juja jot gjanen såååå fin ajdejes säjv!!
-Åh titta så fin Juja äj! (när hon fått på sig vissa kläder....)
Barn SKA uppmuntras, så är det bara.

/Maja

Inga kommentarer: