fredag 17 juni 2011

Bröstmjölk och Skorv

Är det inte det ena så är det de andra.
Stackars Alice hy.
Kan inte minnas att Julia hade samma "problemhy" men det hade hon säkert, man glömmer så lätt.
Skorv hade hon iallafall och det har lillasyster också benådats med.
Tack för den.
Men ibland har man ju tur att träffa rätt mäniskor när man önskar och så hände häromdagen på Apoteket.
Istället för det tänka inköpet av luskam för att kamma bort skorven efter bahandling med Salicydvaselinet så rådde hon mig att köpa Borago kräm.
Smörj 3 ggr dag och vipps är skorven borta efter 8 dagar.
Man behöver inte kamma, den tar inte bara bort skorven utan även orsaken till det.
och nu, efter två dagar kan jag glatt säga:
Den håller vad den lovar so far.
Skorven liksom torkar upp och bara lossnar.
man får plocka stora bitar på kuddar och annat men hellre det än att behöva irritera hennes stackars huvud.

Så till bröstmjölk...
Alice är nu insmord i detta.
Uääck, kanske en del av er säger men heppz säger jag.
Det funkar.
Imorse när hon vakande var hon full, och då menar jag full av tjockt lager hudutslag, under hakan och ner på bröstet, det såg ut som en ödlehud. vet inte vad det beror på, jag smörjde henne med hudolja igår, kan vara den, så den låter vi bli.
Huden i ansiktet är torr och stram, jag har smörjt med Mididerm som vi har till Julia, det hjälper lite men är den bra att ge till så små?
Någon som vet?
Hur som haver.
Jag lydde Magdalenas (Bvc) råd:
- Pumpa ut lite mjölk då och då och smörj OFTA.
Hej och hå.
Det är ju ett heltidsjobb bara det.
Att underhålla och vårda Alice hud.
Julia är dock behjälplig men fnissade lite.
- Men mamma (huvudet på sne) bjöstmjöjk....de ska ju jijjasystej äta, inte ha i ansitet ju.
Sant så sant, men det kanske funkar.
Ska fabian utrota dom här hormonutslagen snabbare än dom kom.
Det vore ju roligt, och lättare, om vi slapp dom till Midsommar när vi inte ska vara på hemmaplan.
Vet inte hur uppskattat inslaget blir vid Midsommarstången, att jag pumpar ut och smörjer barn.
Kan ju uppfattas något....suspekt.
Kanske räcker med att jag inte direkt skyler min amning bland offentligheten, vissa har ju svårt för det, det konstiga är att merparten som blänger när jag faktikst sitter "offentligt" och ammar, är, hör och häpna:
Kvinnor!?!
Nu är det ju inte så att jag sitter med ett stort plakat med texten:
"Nakna bröst var det här!" och liksom flaschar dom i tid och otid, jag försöker ju i den mån det går att "trycka" dit Alice huvud så snart jag kan och skyler i den mån det går.
Men som sagt, kvinnor, och då kvinnor i åldern att dom faktikst säkerligen i 9 fall av 10 har eller har haft ammande barn..Konstigt och lite kränkande.
Men, jag fortsätter, så länge Alice vill, fortsätter jag.

Hur hamnade jag i det ämnet?
Var nog Midsommarstången och aktivitet kring densamma.
Jaja..

Håll nu tummar och Tår att Bröstmjölk och Borago är melodin. För nu ska vi inte till Bvc förens onsdag.
Kram Maja

Inga kommentarer: