onsdag 8 juni 2011

BVC

I den varma klibbiga hettan packade jag båda barnen och massa vatten, i vagnen och promenerade ner till Lilla Stadens centrum där BVC ligger.
Dags för Alice fem veckors kontroll.
Julia som jag lovat att vi skulle mäta på Nalle Puh mätstickan på Magdalenas rum, hon sov, stensov genom hela besöket trots en massa massa stök i väntrummet och en illskrikade Alice som promt ville ha mat, men jag ville att hon skulle vägas först för att det skulle bli så riktigt som möjligt.

Hur som haver.
Vikt 5270  (födsel: 4185)
Längd: Ca 57,8 cm...(födsel 53)
Fast, återigen, längden är ju inte skriven i sten, svårt att få "rätt" längd på liten sprattel-unge.
Växt har hon ju iallafall gjort, yeah!

När mat-akuten hade getts och Julia fortfarande sov så tog vi en promenad...
Handlade lite inför morgondagen då vi är gräsänklingar fram till kl 22.
(ännu en ensam kväll där jag ska försöka att få två barn, med olika behov, att förstå att det är natt kl 19...)
Lagom tills vi kom till grönsakshandlaren på torget där vi skulle köpa frukt, grönsaker och jordgubbar, ja då vaknade Julia.
Vilken tur, för hon fick provsmaka och godkänna jordgubbarna tyckte torgfarbrorn.

Hem tog vi sen iallafall bussen, och tur var väl det för vi hann precis komma innanför dörren så kom regnet.
Men det var välbehövligt, få bort lite kvav luft och kvällen blev hur fin som helst, och Julia och Jonas lekte utomhus och så åt vi middag på altanen med jordgubbar efteråt.

När båda barnen äntligen somnat så har vi nu suttit ute och läst varsin bok och ätit godis i den sköna varma kvällen..
Livet är härligt!

Men, nu ska den här mamman i säng.
Jag vet ju att varje natt innebär vissa timmar vakentid.
Dels ammning, dels gå in till Julia.
Inatt var jag inne hos henne kl 03 och gav nappen.
Strax efter 04 fick min yber-mamma-hörsel mig att vakna och stå i givakt.
Och jo, där står Julia, i sitt rum, taklampan tänd, solglasögon och vattenflaska i handen och i arbetsrummet har hon knäppt på teven..
- Ja tänkte jag skujje se jite mojjonteve..?
- Men hjärtat, säger jag viskande, klockan är mitt i natten.
- Nää, de äj ljust ute..

Jag lyfte tllbaka henne  sin säng och sen fick jag väcka henne istället när klockan passerat halv nio och frukosten var framdukad..

Men, jag förstår henne, det är ljust fram till 02 och sen blir det ljust igen runt fyra tiden.
Så det är svårt åt båda ändar.
Dels att få henne att kl 19 förstå att det är läggdags...och dels att förklara att det fortfarande är natt kl 04.
Men inte en chans i världen att hon får gå upp den tiden.
Vi får se hur det går inatt.
Vi har köpt en fläkt till hennes rum, som hela kvällen stått på för att kyla ner därinne.
Men ljuset är svårt att stänga ute och då har vi ändå mörkläggningsgardin OCH drar för hennes långa tjocka gardiner för hela fönstret.
Ljuset tränger in ändå.
Någon som har något bra tips?
Som inte inkluderar att hänga kolsvarta skynken för fönstren, men det förstod ni säkert.

Nattnatt
Kram Maja

Håll tummarna för sol imorgon, har lovat att då ska vi måla med fingerfärg på gräsmattan :-)
Pappa Jonas muttrade :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Känner igen detta med vakna storasyskon när bebisen kommit!
Vi delade upp det, jag hade bebisen pappan storasyskonet.Varje natt, då lärdes sig barnen det också och snart började pappan vakna när "hans" barn lät och viceversa. Och storasyskonet visste att det var pappa han skulle gå till. Visst det blev mycket spring ändå, men en kan inte ta allt det i längden!
Kram o lycka till!