tisdag 21 juni 2011

Spontanbesök och trotsålder

Måndag och vi skulle vara gräsänkor på kvällen..igen.
(vad är det i ordet Avlastning inte mannen förstår?!?)

Vid tvåtiden fick vi himmelens trevligt besök och sällskap utav Johanna, Viggo och Olivia som också var gräsänkor på kvällen så hon köpte med sig lite mat så fixade vi (mest johanna) köttfärssås och spagetti till oss alla vid sex tiden.


Viggo kan sitta!!


Julia tror jag hade sin största dag av bus och någon form av trots igår.
Hon gjorde allt och lite till och lyssnade inte.
Men det hade startat redan på morgonen när hon rev ut alla sina trosor och strumpor på golvet, eller rättare, dom var överallt, i hela rummet.
Tolereras inte.
Speciellt inte då jag särskilt sagt åt henne att hon inte får göra så, flera ggr.


Tjejerna fick måla med målarfärgerna, dom var super duktiga och lite kladd på bord och kläder får man räkna med, den här färgen går bort ganska lätt.

Men Julia, som ville ha än mer uppmärksamhet, hällde ut färg, med flit, på bordet.
Då fick hon tillsägelse...
Det gillar hon inte :-)


Men hjälpa till med Viggo ville hon, speciellt att ge honom vatten, stackarn, vad han fick dricka vatten.


Alice sov mest, och åt, speciellt när vi andra skulle äta, för ni ska ju inte tro att man själv då får sitta i fred med sin tallrik, icke, då ska hon ha bröst, och sällskap, helst allt på engång.


Tjejerna fick, för att komma ner i varv, efter att dom rivit ut alla julias leksaker på golvet i hennes rum, välja en film att titta på.
Det blev Olivias val: Pippi.
Men Julia, trots tillsägselser, hade myror i byxorna och skulle båda kasta ner soffkuddarna på golvet och klättra i soffan, vilket resulterade i mera skäll, och mera "skador".
Hon ramlade ner engång, slog i huvudet och fick blåmärke i pannan och på kinden och bara grät..
Nästa olycka var att hon klättrade så hon slog i örat på vårt soffbord.
Grät så hon kräktes upp alla fika...
Så nu är det chokladbolls-skvätt på soffan, vilket inte gör ett dyft för det kan tvättas, men att behöva skälla och komma med tillsägelser gör mig matt.
Det dränerar mig fullständigt på energi.


När det var dags att städa rum och kök så blev de Johanna som fick nitlotten och städade Julias rum ihop med mestadels Olivia.
Jag tog köket och Alice och fick underhållning av Viggo som bara låg och skrattade och hade härliga ljud för sig.
När tjejerna lämnat oss vid halv åtta skulle fröken i säng men då kom nästa krig.
Så, det blev att hoppa i sängen utan saga och utan godnatt-visor.
Med facit i hand vet jag inte hur smart det var då hon kl 22 fortfarande inte sov och jag överdriver då rakt inte om jag säger att hon kom upp ur sängen ca 30 talet gånger.
Om jag blev galen?
Ja.
Hon väckte Alice.
Så snart Alice kommit till ro igen, då kom Julia och väckte henne.
Mamma galen.
Halv elva somnade hon, men som kompensation sov hon länge idag...

/Maja

Inga kommentarer: