lördag 4 juni 2011

Vi bara njuter.

Nyvaken Julia äter sval lunch..
Hon ville inte ha varm mat idag.
Och jag förstår henne, så vi fixade lätt-lunch och til efterrätt smaskade vi i oss varsin tjock pepparkaka alldeles nytagna från ugnen då vi bakade..när det ändå var så varmt :-)

Ohla-la vilket underbart väder!
Eller som Julia förkunnat nästan hela dagen:
- Sej du mamma, sänn, vijket undebajt vädej, sännej du de?!
Och jaaaa, som vi känner av detta underbara väder.
Det är så vi får solsting...och blir galna på alla j-la getingar som byggt bo i våran taknock.

Vi började morgonen med frukost utomhus, pappa J hade dukat upp så vi bara försåg oss, sen skulle ju han åka iväg...
Julia och jag blåste en massa massa stora härliga såpbubblor när vi struttade runt i våra pyjamasar utomhus.
Visst är det härligt, kl 08 och temperaturen var 38 grader och man utan att behöva ta på sig en massa extra kläder kan sitta där och bara njuta av sin kaffe och sina fina barn och man, se sin kära unge som man älskar över allt annat springa runt som en knubbig liten docka och jaga såpbubblor som flyger åt alla håll och kanter medan hon tjoar:
- Sej du dom mamma, jag ska fånga dom, tjohooo, nu kommej ja!

Livet är Härligt!


Efter hejdå-vinkning av både pappa Jonas och grannarna var det fix och trix på schemat.
När vila, ammning och annat livsnödvändigt var avklarat ordnade vi fram vattenspridaren, är man ensam vuxen hemma är det lite trixigt men jag löste det.
(vi har ingen utkastare på utsidan utan måste koppla slangen på kranen i köket..ett himla spring, och samtidigt hålla koll på Julia....stegräknare på mig hade idag hade gett full pott)


Vi har även vattnat alla blommor, plantor och grönsaker...

..och alla leksaker...


Och jag har tappat räkningen på hur mycket solkräm det har gått åt idag men det är mycket.


När hon tröttnade på både vattenrutschkana och spridare kopplade vi på munstycket och så började tvagning av dockan, som för säkerhetsskull fick ha sina armringar på sig.


Noga ska man tvätta...


Efter att ha kissat ner sig ändå upp till halva magen blir man lite lätt avslappnad där man ligger i storasysters vagn i skuggan på altanen och tar igen sig.

Mellanmåls-banan och självklart var Pricken självskriven gäst.

Efter allehanda nakenchocker (vi har ändå ingen insyn på baksidan), studsmatte-hoppande, sandlåde-lek
Ni kan ju tänka er hur hon såg ut, blöt som hon var och sen i sandlådan, jo jag tackar, och mitt i det klabbet vaknar Alice och kan inte nog så fort få ett bröst i munnen enligt henne själv...

Idag har nämligen varit en extrem ge-mig-bröstet-och ge-mig-det-nu-genast dag.
Troligen för det varit så varmt, vilket då är bra att hon vill äta mera, men jag har bara två armar, och Julia har ibland ingen som helst förståelse för att sitter jag och matar lillasyster så kan jag inte hoppa studsmatta, eller knyta en rosett på dockan, eller ta av hennes dyngsura baddräkt.

Men, hon är hemskt rar och fantastisk och hjälper till när helst jag ber henne.
På frågor om hon skulle vilja ge mig saker, om jag ammar, en filt till Alice, eller nappen, eller ja vad som helst.
Så blir alltid alltid svaret:
- Jamen visst kan ja de, säjvkjat mamma, häj fåj du.

Så, dagen har varit varm och underbar och nu sover båda barnen sedan flera timmar.
Jag har precis pratat med Jonas som har det bra i Norrköping men vi saknar han ju såklart här hemma så det blir skönt när han kör in på uppfarten imorgon kväll.

Nu väntas läsning och vila innan nästa amningspass.
Imorgon ska vi se om vi kan få ihop ett litet bullbak inför Nationaldagsfirandet i Slottsskogen på måndag.

Kram, Maja

Inga kommentarer: