söndag 3 juli 2011

En studie i melonätande

Igår kväll blev det sen kvällsmat med grillade cévappe och vattenmelon bla.
Förutom att Julia lärt sig att dricka nyponsoppa så var vattenmelon en återupptäckt bra frukt.
Vilket är bra, vatten är bra och nyponsoppa håller bättre i värmen än yougurt på våra utflykter.





Mamma Maja pustar ut.
Att middagen blev sen, och lite kall, berodde på ett tredje gradens världskrig som utbröt i Julias rum när hon i ren trots vägrade plocka upp leksakerna.
Och vad det gäller att hålla benhårt på under denna lilla trotsperioden är just att vara konsekvent, i ALLA lägen, det testas ju för att kolla vart gränsen går, och hos mig går den vid att typ slänga sig på golvet, illtjuta, skylla på allt och tycka att mamma är den som ska städa allt som kastats ut på golvet.
Tilläggas ska att bråket igår handlade om dom pastabitar hon kastat ut på golvet och som då skulle i en burk.
Något som borde tagit fem sekunder men som nu då tog 25 minuter.
Under dom 25 minuterna avhandlades skrik, tillsägelse och "hot" om att få sitta i skämshörnan (ja vi har en sådan) beslut om att hon inte fick ha napp och Pricken för att till slut läggas i sin säng och få komma ut och äta när hon lugnat ner sig OCH plockat upp vad jag bett henne om.
Konsekvent var ordet.
Det tog 25 minuter, men det gjordes och vi sa förlåt och jag förklarade varför jag blivit arg.
Man kan inte bara bli arg och sen inte förklara varför för ett barn som testar gränser.
Allt förlåtet och trött mamma med magsår (typ) pustar ut, dottern äter två st cévappe spett och två melonskivor och babblar på som vanligt innan hon förklarar att nu vill hon ha pyjamas och sova.

Så ja, alla som undrat om vi alltid har en rosenskimrande tillvaro där mor och dotter ständigt är sammanlänkade och älskvärda, så är svaret, nej, vi har också bråk och gränssättningar och skäms-hörna -sittande.
Men jag är bra på att vara konsekvent, och jag är mycket noga, petnoga, med att efter eventuella bråk, förklara varför det blivit som det blivit.
Och ja, jag har regler och barn mår bra utav regler.

Fånga Dagen!
kram Maja

Inga kommentarer: