onsdag 6 juli 2011

Kökets Makeover

Taa-daaa!

Nu kommer bildbeviset:
Kökets makeover.

I en vecka har jag, driftiga kvinna, målat väggar, målat lister, målat dörrar, fönster, sidstycken på skåpen, suttit och duttat med en liten pensel i små pyttehörn, målat trösklarna svarta och lackat och resultatet är toppen.
Vitt och fräscht.
Eller som Jonas säger:
Krispigt!


Vårt osexiga fula kök före....
Den där ekmöbeln gör ju inte saken bättre...


Lågt i tak och bara så....mörkt  och o-hemtrevligt.


Så, jag slant med en pensel och hepps ville jag måla om och då blir det så.


Eftersom målarhinken var lite smal gick inte en vanlig väggroller i så jag har målat hela köket med en roller av elementstorlek. Ca 12 cm bred.
Ska man så ska man.
Maskeringstejp och stora rollers är för amatörer :-)
Skoja bara, jag var lat helt enkelt.
Orkade inte använda tråg, så himmelens omständigt.


Julia har hjälpt till lite, men mest har jag målat när hon och Alice har sovit, eller så har Julia målat med vattenfärger vid bordet och jag har målat väggar.
Allt är möjligt.
Även med barn kring benen.


Dålig bild men vitt är det.


Varenda liten list-bit är nymålad, hela köket känns som nytt, så nu kan jag stå ut något år till innan vi helt byter ut det.
Sittkuddarna jag hängt i lodrät rad är toppen.
Dels är dom sittkuddar till den nya L-formade förvarings/sitt-möbel jag beställt till altanen av Jonas, och dels använder jag dom till matsalsstolarna ibland.


Sedan bilden togs har stereon kommit upp på väggen där under tidskrifterna mellan fönstret och dörren...


Den där datahörnan vi installerade i köket då jag håller på att tömma arbetsrummet för att ge plats för att det ska fixas till Alice rum...den är jag inte riktigt nöjd med.
Laptop bordet är för modernt, så Jonas ska fixa till det gamla gamla bordet vi har i källaren, för att det ska smälta in...
Och anslagstavlans plats är ju inte den optimala men det enda stället den funkade på och ja, anslagstavla behövs för alla Kom-i-Håg och lappar.


Taa-Daa, ny bänkskiva alá svart!

När jag ändå var igång och slant med penslarna så ville jag ha en ny bänkskiva.
Det fick jag...
Nu är den gamla ekskivan ett minne blott.
Målad med Pekingsvart nr 321 Beckers inomhus väggfärg, lackad med interiörlack glans 10 för bänkskivor.
Blev såååååå bra!!
Nu blev köket ännu vitare och krispigare,...
Så, när jag ändå var på Colorama idag...
Då passade jag på att fråga hur matsalsmöbeln kan bli vitt så i förrådet står nu en liter Panelgrund.
:-)
Inget förarbete krävdes, i Panelgrund-färgen finns naturligt kvistlack så eken inte ska "blöda" igenom.
Sen är det bara tvätta, grunda och slutlacka med högglans vit.
vad trodde ni?
Att jag kunde låta bli den när allt allt annat fått en uppfräschning?
Jonas säger jag är missbrukare...Färgmissbrukare :-)
Ja just ja, jag målade om Julias stol också, uppfräschning, när jag ändå var i farten, den är nu också vit-vit-vit,
Så, det är vad jag har sysslat med i en vecka, förutom att vi även slängt in lite bad, lek, bull och kakbak och massa annat.
Nu kliar det i fingrarna att måla matmöblen men jag tror att det får vänta till efter semestern...
Kanske...

Kram Maja

Inga kommentarer: